این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۴۳-۶۱

عنوان فارسی بررسی رابـطه تنظیم شناختی هیجان با فرآیـند و محـتوای خانواده و شیوه‌های مقابله با تعارض دانش‌آموزان دبیرستان‌های شیراز
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش بررسی رابطه تنظیم شناختی هیجان و شیوه­های مقابله با تعارض با فرایند و محتوای خانواده بود. جامعه آماری، دانش­آموزان شهر شیراز بودند که به روش خوشه­ای چندمرحله­ای نمونه­ای مشتمل بر 400 نوجوان 15 تا 17 ساله در این پژوهش مشارکت نمودند. داده­ها با استفاده از چهار پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) شیوه­های مقابله با تعارض (ROCI-II) فرایند خانواده (SFPS) و محتوای خانواده (SFCS) گردآوری شد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش­های آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که 12% واریانس شیوه مقابله با تعارض همراهانه از طریق ترکیب خطی تصمیم­گیری و حل مساله و تمرکز مجدد مثبت،11% واریانس شیوه مقابله با تعارض مهربانانه از طریق ترکیب خطی انسجام و احترام متقابل و ارزیابی مثبت،23% واریانس شیوه مقابله با تعارض اجتنابی از طریق ترکیب خطی مهارت مقابله و سرزنش خود و 31% واریانس شیوه مقابله با تعارض سلطه­گرانه از طریق ترکیب خطی مهارت ارتباطی و فاجعه­آمیز کردن تعیین می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم شناختی هیجان، تعارض، فرایند خانواده، محتوای خانواده،

عنوان انگلیسی The Relationship between Cognitive Emotion Regulation and Conflict Resolution Styles with the Family Process and Content of High School Students in Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted to study the relationship between cognitive emotion regulation and conflict resolution styles with the family process and content. For this purpose, 400 adolescents aged 15 to 17 years old were selected by multi-stage cluster random sampling. Data was gathered using cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ), coping strategies conflict (ROCI-II) and Family process (SFPS) and family content (SFCS). Data were analyzed by multiple regression (stepwise) and path analysis. The results showed that 12% of the variance of obliging was accounted by linear combination of decision-making and problem-solving and positive refocusing, 11% of the variance with of integrating was accounted by linear combination of cohesion and mutual respect and a positive evaluation staffs, 23% of the variance with of dominating was accounted by linear combination of avoidant coping skills and self-blame. 31% of the variance with of avoiding was accounted by linear combination of communication skills and determination to be disastrous
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایران جلالی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

هما رافعی |



نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4105_715.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246572.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات