این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 9 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۸۹-۱۰۴
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای مادرانه مؤثر در مشکلات رفتاری کودکان ۶-۲ ساله
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل موثر مادرانه و مشکلات رفتاری کودکان 2 تا 6 ساله بود. این مطالعه در زمره مطالعات توصیفی- پسرویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشهای چندمرحلهای 15 مهد کودک از سه منطقه شهر تهران، 359 مادر به پرسشهای پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه خود اثرمندی مادرانه و فهرست مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد استرس والدین و خوداثرمـندی مادرانه در دو گام حـدود 20 درصد از واریانس مشکلات رفـتاری کودکان را تبیین میکنند (05/0P<). از میان ویژگیهای مؤثر مادرانه ذکر شده، استرس والدینی و خود اثرمندی والدینی مادران بیشترین رابطه را با مشکلات رفتاری کودکان نشان دادند (05/0P<). لذا برنامههای آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها میتوانند موجب پیشگیری و کاهش مشکلات رفتاری کودکان شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Effective Maternal Characteristics in Behavioral Problems of 2-6 Years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله
The present study investigated the relationship between maternal factors and behavioral problems in children 2 to 6 years old. The study is descriptive- post hoc. 350 mothers were selected from 15 kindergartens of 3 areas of Tehran by multistage sampling method. They completed Rosenberg’s Self-esteem Scale, Parenting Stress Index, Sources of Social Support Scale, Maternal efficacy Questionnaire and Preschool Behavior Checklist. Stepwise regression analysis showed that parenting stress and maternal self-efficacy, in two steps, could explain 20% of variance of behavioral problems in children (P≤0/05). Among mentioned effective maternal characteristics, parenting stress and maternal self-efficacy showed most relationship with behavioral problems in children (P≤0/05). Therefore, educational programs relevant to the mentioned factors can predict and reduce behavioral problems in children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کارینه طهماسیان |
دانشگاه شهید بهشتی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
آسیه اناری |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محبوبه فتح آبادی |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4114_716.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246567.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات