این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۸۹-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های مادرانه مؤثر در مشکلات رفتاری کودکان ۶-۲ ساله
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل موثر مادرانه و مشکلات رفتاری کودکان 2 تا 6 ساله بود. این مطالعه در زمره مطالعات توصیفی- پس­رویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشه­ای چندمرحله­ای 15 مهد کودک از سه منطقه شهر تهران، 359 مادر به پرسش­های پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه خود اثرمندی مادرانه و فهرست مشکلات رفتاری کودکان پیش­دبستانی جهت جمع­آوری داده­ها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام­به­گام نشان داد استرس والدین و خوداثرمـندی مادرانه در دو گام حـدود 20 درصد از واریانس مشکلات رفـتاری کودکان را تبیین می­کنند (05/0­P<). از میان ویژگی­های مؤثر مادرانه ذکر شده، استرس والدینی و خود اثرمندی والدینی مادران بیشترین رابطه را با مشکلات رفتاری کودکان نشان دادند (05/0­P<). لذا برنامه­های آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها می­توانند موجب پیش­گیری و کاهش مشکلات رفتاری کودکان شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Effective Maternal Characteristics in Behavioral Problems of 2-6 Years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigated the relationship between maternal factors and behavioral problems in children 2 to 6 years old. The study is descriptive- post hoc. 350 mothers were selected from 15 kindergartens of 3 areas of Tehran by multistage sampling method. They completed Rosenberg’s Self-esteem Scale, Parenting Stress Index, Sources of Social Support Scale, Maternal efficacy Questionnaire and Preschool Behavior Checklist. Stepwise regression analysis showed that parenting stress and maternal self-efficacy, in two steps, could explain 20% of variance of behavioral problems in children (P≤0/05). Among mentioned effective maternal characteristics, parenting stress and maternal self-efficacy showed most relationship with behavioral problems in children (P≤0/05). Therefore, educational programs relevant to the mentioned factors can predict and reduce behavioral problems in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کارینه طهماسیان |
دانشگاه شهید بهشتی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

آسیه اناری |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محبوبه فتح آبادی |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4114_716.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246567.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات