این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 18 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۳۹-۶۴
عنوان فارسی
رابطه ابعادی اسکیزوتایپی و همدلی - پیوند ساختاری اسکیزوتایپی مثبت و منفی با همدلی شناختی و عاطفی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش بررسی رابطه اسکیزوتایپی و همدلی و ابعاد آنها بود. صد و هفتاد و یک دانشآموز عادی از شهر ری با دامنه سنی 16 تا 19 سال (دختران: میانگین=09/17، انحراف استاندارد=76/0؛ پسران: میانگین=40/17، انحراف استاندارد=61/0) به روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دانشآموزان مقیاس همدلی بهر ( EQ: بارون کوهن و ویل رایت، 2004) و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ: رین، 1991) را تکمیل کردند. یافتهها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه، و مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شدند. نمره کل اسکیزوتایپی و همدلی رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند. اما، با توجه به اینکه اسکیزوتایپی و همدلی هر دو سازههایی ابعادی بوده و هر یک از این ابعاد، ساختار مجزایی نسبت به بقیه دارد، رابطه ابعاد این دو سازه بررسی گردید. تحلیلها نشان دادند اسکیزوتایپی مثبت و منفی میتوانند همدلی شناختی را تبیین نمایند، اما سهم اسکیزوتایپی مثبت در این رابطه بیشتر بود (347/0=β). افزون بر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایفا نمود (218/0-=β). افزون بـر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسـکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایـفا نمود (218/0-=β). در ادامـه، با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، ارتباط ساختاری روابطِ کشف شده، بررسی گردید. این تحلیل روشن کرد که اسکیزوتایپی مثبت با همدلی شناختی (38/0=R)، و اسکیزوتایپی منفی با همدلی عاطفی (30/0-=R) رابطه ساختاری معناداری دارد. در مجموع، این یافتهها حاکی از آنند اسکیزوتایپهای مثبت دارای همدلی شناختی بالا، و اسکیزوتایپهای منفی دارای همدلی عاطفی پاییناند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Dimensional Association between Schizotypy and Empathy: Structural Link of Positive and Negative Schizotypy with Cognitive and Affective Empathy
چکیده انگلیسی مقاله
The objective of this research was to study correlation between schizotypy, empathy, and their dimensions. One hundred and seventhy four normal students ranging from 16 to 19 years (females: M=17.09, SD=0.76, males: M=17.40, SD=0.61) were selected by cluster random sampling from Rey city. The students completed Empathy Quotient (EQ; Baron-Cohen & Wheelwright, 2004) and Schizotypal Personality Questionnaire (SPQ; Raine, 1991). The data was analyzed by pearson correlation coefficient, multiple linear regression, and structural equation modeling (SEM). There was no significant relationship between total schizotypy and empathy scores. With regard to schizotypy and empathy are dimensional structures and each of their dimensions have discrete structures, the relationship between their dimensions were investigated. Analysis showed that both positive and negative schizotypy could predict cognitive empathy, but positive schizotypy had more important role (β= 0.347). In addition, both positive and negative schizotypy could predict affective empathy, but negative schizotypy had more important role (β=-0.218). Then, the structural relation of these explored associations was investigated by SEM. This analysis revealed that positive schizotypy had significant structural link with cognitive empathy (R=0.38), and negative schizotypy had significant structural link with affective empathy (R=-0.30). In conclusion, these data suggest that positive schizotypes had elevated cognitive empathy, and negative schizotypes had elevated affective empathy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب خانجانی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
فاطمه هداوندخانی |
تورج هاشمی نصرت آباد | hashemi nosratabad
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
مجید محمودعلیلو | mahmood aliloo
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
عباس بخشی پور رودسری | bakhshipour roudsari
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4111_716.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246564.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات