این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۱۱۷-۱۴۳
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن دانشآموزان پرخاشگر و سنجش پایداری اثر آن
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن و سنجش پایداری اثر حاصل از این آموزش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی شهر اردبیل در سال تحصیلی 89 بود. برای انجام این پژوهش 600 نفر (300 دختر و 300 پسر) از دانشآموزان دختر و پسر پایههای اول، دوم و سوم راهنمایی از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با استفاده از مقیاس پرخاشگری گزینش همسالان گریک و گروت پیتر (1995) و نیز آزمون پرخاشگری مبتنیبر ملاکهای چهارمین راهنمای تجدیدنظر شده آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM IV-TR) (2003)، 80 نفر دانشآموز پرخاشگر (36 دختر و 44 پسر) انتخاب شد. تکالیف تئوری ذهن پیشرفته هپی (2003) برای همه دانشآموزان پرخاشگر اجراء شد و سپس از طریق جایگزینی تصادفی، آزمودنیها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی در طی 10 جلسه آموزش هر جلسه 5/1 ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد امّا گروه کنترل مبنای مقایسه قرار گرفت و آموزش دریافت نکرد. بعد از اتمام برنامه آموزش، تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون اول برای هر دو گروه اجرا شد و به منظور سنجش پایداری اثر آموزش مهارتهای اجتماعی 20 روز بعد از اجرای پس آزمون اول، تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون دوّم اجراء شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس دوطرفه با اندازهگیری مکرر روی یک عامل و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی، تئوری ذهن دانشآموزان پرخاشگر گروه آزمایش را بهطور معناداری در مقایسه با گروه کنترل ارتقاء داد و نیز این آموزش بعد از 20 روز از پایداری اثر مناسبی برخوردار بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مهارت های اجتماعی، تئوری ذهن، پرخاشگری،
عنوان انگلیسی
The Investigation of the Effectiveness of Social Skill Training in Theory of Mind Improvement in Aggressive Students and the Assessment of It’s Effective Stability
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the study was to investigate the effectiveness of social skill training in theory of mind improvement amanog aggressive students and the assessment of its effective stability. The Sample of the research consists of all girls and boys studying at guidance school, both in official and private independent- state schools in Ardabil. The subjects of the study were 600 students (300 boys & 300 girls) of six, seven and eight grades that were selected by cluster random sampling method. Grik and Grotpeter peer Nominational scale and DSM- IV- TR were used to select aggressive subjects, and 80 aggressive students (36 girls & 44 boys) were selected for this study. Advanced theory of mind test was administered to measure theory of mind, then the subjects were divided into two groups (one experimental and one control group). Social skill training, Were applied for 10 session (1.5 hours for any session) but the control group didn’t receive any trainings.20 days after the first post- test performance, Happe’s theory of mind assignment were performed as second post- test to measure-the constancy of training program effectives to the Experimental group. The results were analyzed by descriptive statistics, two ways ANOVA with repeated measurement and covariance analysis. The results showed that there was a meaningful difference between the performances of two groups and the experimental group performance had been improved in post- test1 and was stable in post- test2 the research Findings emphasis the necessity of social skill training improvement of theory of mined and prevalence of aggression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Aggressive Students, Social Skill Training, Theory of mind
نویسندگان مقاله
عذرا غفاری |
دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)
شبنم بیگلری |
دانشگاه الزهراء تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4123_717.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246560.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات