این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۱۵۹-۱۷۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر گروه درمانی‌شناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله پـژوهش حاضر با هـدف بررسی تأثیر گـروه درمانی­شناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی دانش­آموزانمقطع متوسطه صورت گرفت. روش پژوهش نیمه­تجربی بود و از طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه یک مرکز شبانه­روزی در منطقه طارم استان قزوین بودند. نمونه آماری شامل 16 دانش­آموز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب و به­طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازه­گیری پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز بود. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای درمان­شناختی رفتاری شرکت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج آزمون tمستقل برای تفاضل نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون در گروه آزمایش و کنترل نشان داد، بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). به این معنی که گروه درمانی­شناختی رفتاری موجب کاهش باورهای غیرمنطقی در دانش­آموزان دبیرستان شبانه­روزی در مقیاس کلی باورهای غیرمنطقی و خرده­مقیاس­های سرزنش کردن خود، واکنش با درماندگی به ناکامی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، وابستگی و درماندگی برای تغییر، شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی رفتاری، باورهای غیرمنطقی، دانش آموزان،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy on Irrational Beliefs in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of present research was to investigate the effectiveness of cognitive behavioral group therapy on decreasing of irrational beliefs in students. The research procedure was quasi _experimental with pretest_ posttest and control group design. Population was male students of boarding high school in Tarom district of Gazvin province. Sample group consisted of 16 student that were randomly selected and allocated into experimental and control groups. Instruments were Jones irrational inventory. The experimental group participated in 8 session cognitive behavioral group therapy, while the control group was not received any treatment. T_ test result of pretest and posttest revealed that there is a significant difference (p< 0/05) between groups, so that cognitive behavioral group therapy helps to decrease irrational beliefs in total scale and the subscales of blame proneness, anxious over concern, dependency, and helplessness for change.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive behavioral Therapy, Irrational beliefs, Student

نویسندگان مقاله علی محمد نظری | ali mohammad
دکتری تخصصی مشاوره، استاد یار دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

مسعود اسدی |
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4290_721.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246520.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات