این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۱-۱۹

عنوان فارسی رابطه جهت‌گیری هدف پیشرفت و کمرویی با اجتناب از کمک‌طلبی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهت­گیری هدف پیشرفت و کمرویی با اجتناب از کمک­طلبی تحصیلی بود. شرکت­کنندگان 101 دانش­آموز دختر پایه اول دبیرستان از شهرستان یاسوج بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه جهت­گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور، پرسشنامه رفتار کمک­طلبی ریان و پنتریچ و پرسشنامه کمرویی استنفورد را تکمیل کردند. داده­ها با روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که کمرویی و جهت­گیری اجتناب از عملکرد به­طور معنادار اجتناب از کمک­طلبی را پیش­بینی می­کردند. نتایج حاکی از اهمیّت توجه به متغیرهای انگیزشی ـ اجتماعی (جهت­گیری هدف پیشرفت) و شخصیتی (کمرویی) در رفتار اجتناب از کمک­طلبی تحصیلی بود. تلویحات نظری یافته­ها مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهت‌گیری هدف پیشرفت، کمرویی، اجتناب از کمک-طلبی،

عنوان انگلیسی Relation of Achievement Goal Orientation and Shyness with Avoidance of Help-Seeking
چکیده انگلیسی مقاله Aim of this study was to investigate association of achievement goal orientation and shyness with avoidance help of seeking. Participants were 101 female students in grade 9 in Yasuj. They were selected by random sampling method. They completed Elliot and Mcgregor’ achievement goal orientation questionnaire, Ryan and Pintrich’ help seeking behavior questionnaire and Stanford shyness questionnaire. Data was analyzed by the multiple regressions. Results showed that the avoidance of help seeking was predicted by shyness and avoidance performance orientation significantly. Findings reveal of the implied important role of motivational-social variables (achievement goal orientation) and personality (shyness) in explaining academic avoidance help seeking behavior. Theoretical implications are discussed in detail.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کبرا اخلاقی نیا | akhlaghi nia
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سیاوش طالع پسند |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

ایمان الله بیگدلی |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4282_721.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246512.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات