این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۱۸۱-۲۰۷
عنوان فارسی
بررسی رابطه آخرت نگری، هدفمندی در زندگی، امید و انگیزش تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی
چکیده فارسی مقاله
از دیرباز پیشرفت تحصیلی مهمترین شاخص موفقیت فرد و نظامهای آموزشی محسوب شده است. از این رو، مطالعه پیشبینیکنندههای آن جزو مهمترین اولویتهای پژوهشی حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت بهشمار میآید. بنایراین، هدف مطالعه حاضر تعیین نقش متغیرهای آخرتنگری، امید، هدفمندی در زندگی و انگیزش تحصیلی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی بود. برای رسیدن به این مهم، 370 نفر از دانشجویان سال دوم به بالای دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه از طریق نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمون آخرتنگری، مقیاس امید اسنایدر، آزمون انگیزش تحصیلی والرند و همکاران و خردهمقیاس هدفمندی در زندگی آزمون بهزیستی روانشناختی ریف مورد استفاده قرار گرفتند. معدل تحصیلی نیز بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای آخرتنگری (مولفههای تعالی، تکلیفگریزی و لذتجویی)، هدفمندی در زندگی، امید و انگیزش تحصیلی (مولفههای انگیزش درونی، بیانگیزگی و نمره کل) قادرند بهطور معنیدار عملکرد تحصیلی را پیشبینی کنند. روی هم رفته میتوانند بیش از 64 درصد واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین و پیشبینی کنند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت متغیرهای شخصی غـیرشناختی قادرند همانـند متغیرهای شناختی پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیشبینی نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation of the Relationship between after life Beliefs, Purpose in Life, Hope, Academic Motivations and Academic Performance of Undergraduate Students
چکیده انگلیسی مقاله
Academic achievement has long been considered as the most important indicator of the success of individuals and the educational systems. Thus, the study of its predictors is among the most important research priorities in the field of psychology and education.Therefore, the present study aimed to investigate the rote of hereafter beliefs, hope, and purposefulness in life and academic motivation in the prediction of academic performance undergraduate students. Therefore, 370 junior undergraduate students in Urmia University were selected through multistage sampling.Hereafter thought test, Schnieder's Hope scale, Vallerand et al academic motivation test life purposedfulness sub-scale of Ryff PsychologicalWell-Being were used. Grade Point Average (GPA) was also considered as education achievement index. Data were analyzed by hierarchical regression. Results showed that the hereafter thoughts (transcendence, duty evasion and enjoyment componenets), sense of purpose in life, academic motivation and hope (intrinsic motivation factors, lack of motivation, and total score) could significantly predict the academic performance. Altogether they could explain and predict more than 64% of the variance of academic performance. Hence, it could be concluded that liken cognitive variables, non-cognitive personal factors could successfully predict student’s academic achievement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه میکاییلی منیع | michaeli manee
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نرگس نوری زاد |
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
سهیلا هاشمی |
دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4048_674.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246464.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات