این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 27 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۱۰۱-۱۱۸
عنوان فارسی
پیشبینیکنندههای نگرش نوجوانان به رفتار خرابکارانه: نقش مؤلفههای ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی با نگرش به رفتارهای خرابکارانه در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و شرکتکنندگان شامل 320 دانشآموز (176 دختر و 144 پسر) پایه سوم دبیرستان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ازخودبیگانگی روانی "ملوین سیمن (1959)"، پرسشنامه رفتار خرابکارانه و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان "آرمسدن و گرینبرگ (1987)" بود. نتایج نشان داد که مؤلفههای اعتماد و ارتباط با والدین و همسالان رابطه منفی و مؤلفه بیگانگی از والدین و همسالان و هر پنج مؤلفه ازخودبیگانگی روانی رابطهای مثبت با نگرش به رفتارهای خرابکارانه داشتند. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای احساس ازخودبیگانگی روانی، اعتماد به پدر، اعتماد به همسال، ارتباط با همسال و ارتباط با مادر توانستند واریانس نگرش به رفتار خرابکارانه را بهطور معنیداری پیشبینی کنند (87/0R2=). با توجه به نتایج حاضر، توجه به روابط دلبستگی برای مشاوران و خانوادهدرمانگران در مواجهه با نوجوانان توصیه میشود
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Predictors of Adolescent’s Attitudes towards Vandalistic Behaviors: The Role of Psychological Alienation and Attachment Quality
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to examine the relationship between psychological self-alienation, attachment quality and attitudes towards vandalistic behaviors in high school students. This study was conducted with a correlation method and the study population included 320 students (176 females and 144 males) in third grade of high school who were selected through multi-stage cluster sampling. The psychological self-alienation questionnaire (Seeman, 1959), vandalistic behaviors questionnaire and the inventory of parent and peer attachment (Armsden & Greenberg, 1987) were applied. Results showed that there was a negative relationship between trusting parents and peers and vandalistic behaviors. Moreover, findings demonstrated that there was a positive relationship between alienation from parents and peers as well as all aspects of self-alienation had a positive relationship with vandalistic behaviors. The analyses of stepwise regression indicated that psychological self-alienation, trusting father and peers as well as relationship with mother and peers could significantly explain the variance of attitudes towards vandalistic behaviors (R2=.87) Hence, the counselors and family therapists are suggested to pay attention to attachment relationship while studying adolescents’ behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پروین کدیور |
دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
ندا افشاریان |
دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4044_674.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246460.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات