این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 13 آبان 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۲۱-۴۳
عنوان فارسی
طراحی مدلی برای اندازهگیری هوشمندی استراتژیک سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای استفادهکننده از نرمافزارهای هوشمندی کسب و کار در ایران)
چکیده فارسی مقاله
تغییرات مستمر در محیط و کسب کار در سالهای اخیر، سازمانها را ملزم به نظارت بر محیط درون و بیرون خود و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این تغییرات نموده است تا از این طریق بتوانند واکنش به موقع به فرصتها و تهدیدها از خود نشان دهند. در همین راستا، سیستمهای هوشمندی استراتژیک به عنوان ابزاری نوین با فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز هر بخش سازمان، مدیران را در دستیابی به این مهم یاری میرساند. بنابراین با توجه به اهمیت هوشمندی استراتژیک، این پژوهش با شناسایی انواع متفاوت هوشمندی بر مبنای نیازهای اطلاعاتی در اتخاذ تصمیمات سازمان از دیدگاه محیط درونی و بیرونی آن به طراحی مدل جدیدی برای اندازهگیری هوشمندی استراتژیک پرداخته است. بدین منظور، دادههای مورد نیاز پژوهش با توزیع پرسشنامهای میان سازمانهای استفاده کننده از سیستمهای هوشمندی کسب و کار، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار این مدل نیز با استفاده از روشهای روایی واگرا و روایی همگرا سنجیده و از طریق روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که هوشمندی استراتژیک از طریق هوشمندی درون و برون سازمانی اندازهگیری میشود. همچنین، متوسط بودن میزان هوشمندی استراتژیک در سازمانهای ایرانی، لزوم درک بهتر و پیادهسازی بهینه این نوع سیستمها را بیان میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Providing a Model for Measuring Organizational Strategic Intelligence: Iranian Organizations Using Business Intelligence Software
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, the continuous changes of business environment have demanded the organizations to control their internal and external environments and to analyze the information obtained from these changes. Due to this, the organizations are able to seize the opportunities and to deal with the threats. In this regard, providing required information of each department of the organizations, the organization strategic intelligence systems, as new tools, assist the managers to do their best regarding the opportunities and threats. Thus, identifying the different kinds of intelligence based on each department of the organization's information needs to make proper decisions; this study aims at designing an innovative model for measuring organization strategic intelligence from both perspectives of internal and external environments. For the purpose of this study, the required data was collected through delivering a questionnaire to the organizations which used the business intelligence systems. The validity of the provided model was evaluated through using discriminant validity, convergent validity and structural equation modeling. The findings reveal that organization strategic intelligence is measured through internal intelligence and external intelligence. Moreover, the Iranian organizations have reported an average level of strategic intelligence which indicates the necessity of better understanding and optimized implementation of these systems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید یعقوب حسینی | seyed yaghoub
استادیار دانشگاه خلیج فارس
شهربانو یدالهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس
خداکرم سلیمی فرد |
دانشگاه خلیج فارس، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_5631_7cde2391519a4e7a443a41f3b68a26c7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245973.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات