این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 9 آبان 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۳۰-۱۵۰
عنوان فارسی
تحلیلی بر عوامل مؤثر بر تحقق بازاریابی سبز (مورد مطالعه صنعت خودروی ایران)
چکیده فارسی مقاله
با توجه به منابع محدود و خواستههای نامحدود انسان برای بازاریابان مهم است که در دستیابی به اهداف سازمانی، منابع را به طور کارآمد و بدون نقص به مصرف رساند. در این راستا بازاریابی سبز به عنوان یک استراتژی بازاریابی به بازاریابان کمک میکند تا از طریق ایجاد مزایای قابل تشخیص زیستمحیطی و براساس آنچه که مشتری انتظار آن را دارد از محیط زیست حمایت کند. به این ترتیب با توجه به اینکه خودروسازی آینه تمامنمای توسعه اقتصادی و صنعتی یک کشور بوده و عملیات گسترده آن از تولید تا توزیع و مصرف، نقش بهسزایی در به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد هر کشور دارد، این مقاله درصدد است تا عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز در حوزه صنعت خودروی ایران را شناسایی و بررسی کند. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه است، بخش اول به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تحقق بازاریابی سبز 8 تن از خبرههای بازاریابی سبز و صنعت خودروسازی هستند و بخش دیگر جهت ارزیابی عملکرد و تعیین وزن هریک از مؤلفهها کارشناسان صنعت خودروسازی میباشند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامهی شناسایی شاخصهای بازارابی سبز و ارزیابی عملکرد استفاده شده است. به منظور بررسی سؤالهای پژوهش، روش تحلیل عاملی تأییدی و روشهای تصمیمگیری تاپسیس[1] و گری[2] بکار رفته است. برای ارائهی نتایج واضح و کاربردی عوامل تأیید شده در مدل درون ماتریس اهمیت- عملکرد جانمایی و به چهار دسته تقسیم شدند. مهمترین عوامل آنهایی هستند که در ربع دوم ماتریس قرار گرفتهاند و صنعت خودروسازی برای بازاریابی سبز موفقیتآمیز خود باید بر آنها تمرکز نموده و عملکرد خود را در این موارد بهبود بخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analyzing the Affecting Factors on Achieving Green Marketing: Case of Automotive Industry of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Due to Limited resources and unlimited human demands, it is important for marketers to use resources efficiently and thoroughly to achieve the organizational goals. In this regard, green marketing assists marketers as a marketing strategy, and support environment and customers’ expectations with observable benefits. Automotive industry is one of the reflection of economic and industrial development, and as an extensive process, performs important role in rotating the wheels of economy. The aim of this study is to identify and examine the effective factors on green marketing in automotive industry of Iran. The statistical population is formed of two groups. The first group consisted 8 experts in green marketing and chose for identifying effective factors. The second group consisted experts in automotive industry to evaluate performance and extract indices weights. For collecting data, questionnaire of identification effective factors and performance evaluation used. Confirmatory factor analysis, Topsis and GRY decision making techniques employed to investigate the questions of the study. For presentation of clear and practical results, confirmed factors are placed in Importance-Performance Matrix, and separated to 4 parties. The most important factors are those that situated in second quarter which automotive industry must focus on, and improves its performance in those factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن نوربخش |
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و هنر یزد (University of science and arts of yazd)
میثم شفیعی رودپشتی | shafiee roodposhti
دکتری بازاریابی بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فاطمه ملک شاهی |
دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محدثه تراهی |
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و هنر یزد (University of science and arts of yazd)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_12164_ef921021f4cfb2f61fe4c06184f55826.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245913.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات