این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۳۳-۱۶۱

عنوان فارسی تحلیلی بر دانش پژوهی فرایند خط مشی عمومی در ایران
چکیده فارسی مقاله از یک سو، دانش‌پژوهی فرایند خط‌مشی عمومی در چهار دهۀ گذشته با غنای نظری قابل‌توجّهی در سطح جهان مواجه شده است و رویکرد چرخۀ مراحل (تعریف مسئله، ارائه پیشنهادیه، تصویب، پیاده‌سازی، و ارزیابی)، جای خود را به نگاه‌های نظری جدیدی همچون نظریه تعادل نقطه‌ای، چهارچوب ائتلاف مدافع، چهارچوب جریانات چندگانه، مدل اشاعه خط‌مشی، نظریه بازخورد خط‌مشی، و غیره داده است. از سوی دیگر، سه نوع جریانِ پژوهشی نوظهور در مطالعات فرایند خط‌مشی‌گذاری دیده می‌شود: به‌کارگیری نگاه‌های نظری در عرصه‌ها و خط‌مشی‌های مختلف و مقایسه قدرت تبیین‌کنندگی آنها، مقایسه نگاه‌های نظری با یکدیگر، و تلفیق و ادغام برای دستیابی به نگاه نظری جامع‌تر. با این حال، بررسی‌ها نشان داد که دانش‌پژوهان فرایند خط‌مشی‌گذاری در ایران همچنان در راستای رویکرد منسوخ چرخه مراحل قدم برمی‌دارند و چندان توجّهی به آزمون، نقد یا پیشبرد نگاه‌های نظریِ جدید نمی‌شود. از این‌رو، توصیه‌هایی برای بهبود و ارتقای مطالعات فرایند خط‌مشی در ایران ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خط‌مشی عمومی، فرایند خط‌مشی، چهارچوب‌ها، دانش‌پژوهی، ایران،

عنوان انگلیسی Analyzing Public Policy Process Scholarship in Iran
چکیده انگلیسی مقاله In one way, public policy scholarship has enriched considerably and stage heuristics approach (problem identification. Proposing, affirmation, implementation, and evaluation) has replaced by new theoretical views such as punctuated equilibrium theory, advocacy coalition framework, multiple streams framework, policy diffusion model, and so on. On the other way, there are three emergent research streams in policy scholarship: (1) using theoretical views on different policy areas and then comparing their explanatory power, (2) comparing theoretical views together, and (3) combing and integrating them to achieve grand theoretical view. Yet, examinations revealed that Iranian policy scholars only use policy stage heuristic as an analytical lens and don’t consider testing, critiquing, and developing new theoretical lens of policy process. In this regard, we have recommended many guidelines to tuning up and accelerating policy studies in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنام شهایی |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حسن دانایی فرد |
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/article_14936_e1af4066c70df9ccad108a796c12dd77.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-245857.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات