مجله علمی پژوهشی یافته های نو در روانشناسی، جلد ۷، شماره ۵۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی بر بهبود روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی
چکیده فارسی مقاله هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی بر بهبود روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی بود. روش مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان دارای مشکلات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر شیراز در سال 1398 بودند. از میان آنان 50 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 7 جلسه 2 ساعته (هفته‌ای یک جلسه) با روش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با پرسشنامه‌های روابط اجتماعی (منجمی‌زاده، 1391) و حل تعارض‌های بین‌فردی (فیشر و اوری، 1981) جمع‌آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی باعث افزایش معنادار روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی در زنان دارای مشکلات زناشویی شد (001/0P<). بنابراین توصیه می‌گردد که درمانگران برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی به‌ویژه افزایش روابط اجتماعی و حل تعارض‌های بین‌فردی از روش آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی در کنار سایر روش‌های آموزشی و درمانی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of teaching interpersonal communication skills on improving social relationships and interpersonal conflicts resolution
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was determine the effect of teaching interpersonal communication skills on improving social relationships and interpersonal conflicts resolution. Study methodology was semi-experimental with design of pretest-posttest with control group. Research population was women with marital problems referring to counseling and psychological services centers of Shiraz city in 2019 year. From them 50 people were selected by purposeful sampling method and assigned into two equal groups. The experimental group trained 7 of 2 hours sessions by method of interpersonal communication skills (one session per week) and the control group didn’t receive training. Data collected with the questionnaires of social relationships (Monajemizadeh, 2012) and interpersonal conflicts resolution (Fisher and Ury, 1981) and analyzed by multivariate analysis of covariance method in SPSS-24 software. The results showed that teaching interpersonal communication skills led to significant increase social relationships and interpersonal conflicts resolution in women with marital problems (P< 0/001). Therefore it is suggested that therapists used from teaching interpersonal communication skills along with other educational and therapeutic methods to improve the psychological characteristics especially increase social relationships and interpersonal conflicts resolution.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سپیده صفرپور دهکردی |
گروه مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

شهربانو تاجیکی |
کارشناس ارشد، گروه مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

سعید رازقی |
گروه مدیریت صنعتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

محمد مظفری |
گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_673382_180d2241dff4e17f094cea5b2c0ad6b1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1846/article-1846-2454829.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات