این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۲۱-۱۴۸

عنوان فارسی کانت‌ ومسئولیت اجتماعی، سیاسی
چکیده فارسی مقاله نقطه‌ آغازین‌ اندیشه‌ورزی‌ کانت‌ در فلسفه‌، نقادی‌ وی‌ به‌ نظریه‌ مهم‌ او در باب‌ آنتی‌نومی‌ها باز می‌گردد. کانت‌ سرچشمه‌ آنتی‌نومی‌ها را در گذر از فهم‌، به‌ خرد می‌یابد. نظریه‌ آنتی‌نومی‌ همواره‌ به‌ مثابه‌ محوری‌ بنیادی‌ در اندیشه‌های‌ وی‌ مورد توجه‌ قرار می‌گیرد. با مطالعه‌ آراء و اندیشه‌های‌ وی‌ در حوزه‌ حیات‌ اجتماعی‌ به‌ خوبی‌ و به‌ روشنی‌ می‌توان‌ دریافت‌ که‌ تا چه‌ حد آراء فلسفی‌ وی‌ در باب‌ خرد و خرد ورزی‌ و اخلاق‌ که‌ در دو اثر گرانبهای‌ وی‌ یعنی‌ نقد خرد نظری‌ و نقد خرد عملی سامان یافته‌اند در اندیشه‌های‌ اجتماعی‌ وی‌ مؤثر واقع‌ شده‌اند. کانت‌ برای‌ تبیین‌ اندیشه‌های‌ تربیتی و سیاسی‌ خود بر آن بود تا تفسیری‌ از حیات‌ تاریخی‌ «نوع انسان‌» ارائه‌ دهد. به این ترتیب صلح‌ را یکی‌ از مسائل‌ مهم‌ جهانی‌ شمرد و صلح‌جویی‌، خودبیداری، عقل نظری، خردورزی، اندیشه‌ورزی و جامعه مدنی را از اهداف‌‌ اصولی‌ روشنگری و نیز تربیت‌ دانست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Kant and Social-Political Responsibility
چکیده انگلیسی مقاله Start of Kant’s thinking in critical philosophy is his theory on the antinomies. Kant found the origin of antinomies in transition from understanding to reason. In fact, theory of antinomy is considered as the basic pivot of his thoughts. Studying Kant’s opinions in the domain of social life, one can clearly find that his philosophical opinions appeared in his valuable works Critique of Pure Reason and Critique of Practical Reason, are in close connection with his social opinions. To explain his educative and political views, Kant planned to offer an account of the historical life of human race. Thus, he regards peace as an important global issue and introduces concepts such as pacifism, self-awaking, theoretical reason, ratiocination, reflection, civic society among the basic goals of the Enlightenment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی ذکاوتی قره گوزلو | zekavati ghareh گوزلو
دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_241_5b411f6b870a0bee268159c467492959.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-244464.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات