مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۲۵۱-۲۶۴

عنوان فارسی بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک‌ شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه‌های مجازی در دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۹۸: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: استفاده از شبکه­های مجازی تبدیل به یک رفتار مدرن طبیعی شده است ولی شکل­های آسیب­زای استفاده از آن‌ها هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک ‌شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه­های مجازی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 انجام گرفت. مواد و روش­ها­: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد 221 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسش‌نامه‌های پرخاشگری سایبری Álvarez-García، استرس ادراک ‌شده Cohen و اعتیاد به اینترنت Young پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل­یابی معادله ساختاری تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که پرخاشگری سایبری با استرس ادراک ‌شده (50/0;r= 001/0> p) و وابستگی به شبکه‌های مجازی (57/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. هم­چنین وابستگی به شبکه‌های مجازی با استرس ادراک‌ شده (82/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. شاخص­های برازش مدل نیز مسیر استرس ادراک ‌شده به پرخاشگری سایبری را با میانجی­گری وابستگی به شبکه‌های مجازی تأیید کرد. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که استرس ادراک ‌شده با­ میانجی­گری وابستگی به شبکه‌های مجازی با پرخاشگری سایبری ارتباط دارد. به نظر می­رسد می­توان در دانشگاه‌ها با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آگاه‌سازی دانشجویان درباره اثرات مثبت و منفی و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن از مزایای آن اقدام کرد. واژه­های کلیدی: استرس، پرخاشگری سایبری، وابستگی، شبکه­های مجازی، دانش­جویان، اردبیل      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The use of virtual networks has become a natural modern behavior, but the traumatic forms of their use have also received much attention in the last two decades. This study aimed at modelling structural relations of cyber-aggression based on perceived stress with the mediating role of virtual networks dependency in students of Mohaghegh Ardabili University in 2019. Materials and Methods: In this descriptive study, the statistical population included all students of Mohaghegh Ardebili University in the second semester of the academic year 2018-2019. From this community, 221 students were selected through multistage random cluster sampling and responded to Cyber-Aggression Questionnaire (Álvarez-García), Cohen's Perceived Stress Scale and Young's Internet Addiction Test, individually. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling (SEM). Results: The results indicated that cyber-aggression has positive relationship with perceived stress (r=0.50; p< 0.001) and virtual networks dependency (r=0.57; p< 0.001). Also, virtual networks dependency was positively associated with perceived stress (r=0.82; p< 0.001). The model fitness indexes confirmed the path of perceived stress to the cyber-aggression with the mediating role of virtual networks dependency. Conclusion: The results showed that perceived stress is associated with cyber-aggression mediated with dependence on virtual networks. It seems that universities can organize workshops to inform students about the positive and negative effects and how to use them properly and scientifically and to reap the benefits. Key words: Stress, Cyber-aggression, Dependency,Virtual networks, Students, Ardabil   Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1398.183). How to cite this article: Atadokht A, Ahmadi Sh, Fallahi V. Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (3): 251-64. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکبر عطادخت | A. Atadokht
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

شیرین احمدی | Sh. Ahmadi
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

وحید فلاحی | V. Fallahi
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1964-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-2442547.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات