|
روان سنجی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۷-۷
|
|
|
عنوان فارسی |
فرم کوتاه مقیاس شناور بودن: تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس |
|
چکیده فارسی مقاله |
شناور بودن قابلیت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای رشد شخصی را دارد و با پیامدهای مثبت روانشناختی بسیاری همراه است. با این وجود مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که ابزاری روا و پایا که مختص فرهنگ و دانش آموزان ایرانی باشد وجود ندارد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مشخصه های روان سنجی نسخۀ ایرانی پرسش نامۀ شناور بودن برای دانش آموزان دبیرستانی بود. جامعۀ مد نظر این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دبیرستانهای شهر ری در سال 97-96می باشد که 464 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند؛در پژوهش حاضر از فرم کوتاه مقیاس شناور بودنرینبرگ، وولمیر و انگسراستفاده شده است. تحلیل عامل اکتشافی منجر به کشف دو خرده مقیاس گردید که تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول آنها را تایید و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این خرده مقیاس ها در ذیل یک مفهوم بنام شناور بودن قرار می گیرند. در مجموع می توان گفت که فرم کوتاه مقیاس شناور بودن از روائی و پایائی مطلوبی در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شناور بودن، تحلیل عاملی، اعتباریابی، دانش آموزان، |
|
عنوان انگلیسی |
1 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Keywords |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
1 |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه هاتف نیا | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
فریبرز درتاج | استاد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
احمد علی پور | استاد روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نورعلی فرخی | دانشیار گروه سنجش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jpsy.riau.ac.ir/article_1678_c219554d602d52cab247e4e9e66fa4e7.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-2415064.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|