|
پژوهش های فقهی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۴۹-۲۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی دیدگاه امام خمینی دربارۀ مرسلات فقهی شیخ صدوق |
|
چکیده فارسی مقاله |
شیوۀ محدثان فریقین، نقل روایات با ذکر سلسلۀ سند است. در این بین، شیخ صدوق از برجستهترین محدثان شیعه، در «کتاب من لایحضره الفقیه»، روایات را بدون سند و بهصورت مرسل گزارش کردهاند. وی اگرچه بعدها با نگاشتن «مشیخه»، در صدد رفع اشکال مقدر برآمد، مرسلاتی که بدون ذکر راوی گاه با واژۀ «قَالَ» و گاه با واژۀ «رُوِیَ» نقل کرده بود، محل مناقشۀ عالمان شد. قائلان به وثوق سند روایت (سندگراها) همۀ منقولات بدون راوی صدوق را از حجیت ساقط کردند و قائلان به وثوق صدور روایت (صدورگراها) همۀ آنها را یکسر حجت دانستند. در این بین امام خمینی دیدگاهی میان آن دو اتخاذ کردند. یافتههای تحقیق حکایت از آن دارند که از نظر امام خمینی، اولاً، تنها مرسلات جزمی صدوق -با تعبیر «قَالَ»- معتبر هستند؛ ثانیاً، صدوق نهتنها یک محدث، بلکه عالمی رجالی برتر از نجاشی و طوسی است، لذا مرسلات جزمی وی، گویای توثیق راویان حذفشده از سند هستند؛ ثالثاً، صدوق اهل اجتهاد به معنای متعارف نزد اصولیان و بهویژه متأخران آنها نبود، لذا مرسلات جزمی را بر اساس حدس و ظن نقل نکرده است؛ رابعاً، مرسلات جزمی صدوق همسنگ مرسلات ابن ابیعمیر هستند؛ خامساً مرسلات جزمی صدوق، برابر با مسانیدش محسوب میشوند و بلکه بر آنها رجحان دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
امام خمینی، دیدگاهها، شیخ صدوق، مرسلات جزمی، مرسلات ظنی، |
|
عنوان انگلیسی |
Review of Imam Khomeini's View about Sheikh Sadouq's Mursalāt of Jurisprudence |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The method of the Shi'ite and Sunnite Hadith scholars is to quote the narrations by naming the chain of transmitters. In the meantime, Sheikh Sadouq, one of the most prominent Shi'ite Hadith scholars, has reported the narrations in his book "Man lā yaḥḍuruhu-l-faqīh” with incomplete chain of transmitters (mursal). Although, later on, he tried to respond to the assumed critics with writing a "Mashikha", his Mursalāt that have been quoted without mentioning their narrators with such words like "qāla" or "ruviyah", has been controversial among the scholars. Those who believed in the authenticity of the sanad of the narrative abandoned all the hadiths of Sadouq without the narrator and those who believed in the authenticity of the issuing of the narrations considered them authentic. In the meantime, Imam Khomeini took a moderate view. The findings of this study indicated that from Imam Khomeini's point of view, firstly, only dogmatic Mursalāt of Sheikh Sadouq with the word "qāla" are authentic. Secondly, Sadouq is not only a Hadith scholar, but also is a scholar superior to Najjashi and Tousi. Therefore, his dogmatic Mursalāt indicate that the narrators removed from the sanad are authentic. Thirdly, Sadouq is not a mujtahid in its conventional meaning among the scholars of the principles of jurisprudence specifically the later ones. Therefore, he has not quoted the dogmatic mursalāt with guess and speculation. Fourthly, the dogmatic mursalāt of Sheikh Sadouq counterweights that of Ibn Abi 'Umayr. Fifth, not only his mursalāt are equal to his Masānid, but also they are preferred to them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رسول محمدجعفری | استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد، تهران، ایران
مجید زیدی جودکی | دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک، اراک، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jorr.ut.ac.ir/article_73826_256a683c8083157c8fa9546d968fe566.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1414/article-1414-2414297.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|