این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز، جلد ۹۷، شماره ۹۷، صفحات ۲۱-۳۲

عنوان فارسی تعیین فشار جبهه کار حفاری با EPB به روش‌های تحلیلی، تجربی و عددی (مطالعه موردی: متروی تبریز)
چکیده فارسی مقاله تعیین فشار بهینه جبهه کار از مهم­ترین مسائل قابل توجه در حفاری تونل با دستگاه TBM-EPB است. این پارامتر با نشست­های سطحی ناشی از تونل­سازی در ارتباط است. در این نوشتار فشار جبهه کار تونل متروی خط 2 تبریز در بخش غربی مسیر با استفاده از روش تجربی COB و روش­های تحلیلی Atkinson، Leca، Krause و Jancsecz و مدل­سازی عددی سه بعدی در نرم­افزار المان محدود Abaqus محاسبه گردیده است. پس از آن، مقادیر فشار جبهه کار محاسیه شده با روش­های تجربی، تحلیلی و عددی با مقادیر فشار جبهه کار اعمال شده در طول عملیات حفاری مقایسه شده است. خط 2 متروی تبریز در محدوده مذکور در خاک عمدتاً درشت­دانه با چسبندگی پایین و در زیر سطح ایستابی حفاری شده است. نتایج این مطالعه نشان می­دهد در بین روش­های تعیین فشار جبهه کار، روش تجربی COB و روش تحلیلی Krause تطابق بیشتری با آنچه که در واقعیت روی داده است، داشته­اند. روش COB با اختلاف جزئی در جهت اطمینان عمل کرده است. روش­های Atkinson و Jancsecz با اختلاف محسوسی مقادیر بیشتری نسبت به سایر روش­ها و واقعیت محاسبه نموده­اند و روش Leca در حالت کلی نتایجی بر خلاف اطمینان ارائه داده است. مدل­سازی­های سه بعدی عددی با اعمال فشار واقعی جبهه کار و تزریق، نشست­ها را به خوبی تخمین زده و می­توان گفت در ادامه مسیر با مدل­سازی در Abaqus و اعمال فشارهای محاسبه شده به روش COB می­توان پیش بینی بسیار نزدیکی از آنچه که در واقعیت روی خواهد داد، انجام داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determination of Face Pressure in EPB Tunneling Applying Empirical, Analytical and Numerical Methods (Case Study: Tabriz Underground Railway)
چکیده انگلیسی مقاله In the present paper, results of empirical, analytical and numerical methods for determination of face support pressure in mechanized tunneling and measurements of tunneling induced surface settlements and applied face support and grout injection pressures during the construction of Tabriz underground railway line 2 (TUR2) are presented. Face pressure plays an important role in the evolution of tunneling induced-ground movements. Determination of optimum face stability pressure is a major challenge in TBM tunneling.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر حسن رضایی فرعی |
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

مجتبی شیرزه حق |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_7656_c5fa88426778db2851aae6ee951e22c4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1244/article-1244-2413577.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات