این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
، جلد ۹۷، شماره ۹۷، صفحات ۲۱-۳۲
عنوان فارسی
تعیین فشار جبهه کار حفاری با EPB به روشهای تحلیلی، تجربی و عددی (مطالعه موردی: متروی تبریز)
چکیده فارسی مقاله
تعیین فشار بهینه جبهه کار از مهمترین مسائل قابل توجه در حفاری تونل با دستگاه TBM-EPB است. این پارامتر با نشستهای سطحی ناشی از تونلسازی در ارتباط است. در این نوشتار فشار جبهه کار تونل متروی خط 2 تبریز در بخش غربی مسیر با استفاده از روش تجربی COB و روشهای تحلیلی Atkinson، Leca، Krause و Jancsecz و مدلسازی عددی سه بعدی در نرمافزار المان محدود Abaqus محاسبه گردیده است. پس از آن، مقادیر فشار جبهه کار محاسیه شده با روشهای تجربی، تحلیلی و عددی با مقادیر فشار جبهه کار اعمال شده در طول عملیات حفاری مقایسه شده است. خط 2 متروی تبریز در محدوده مذکور در خاک عمدتاً درشتدانه با چسبندگی پایین و در زیر سطح ایستابی حفاری شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد در بین روشهای تعیین فشار جبهه کار، روش تجربی COB و روش تحلیلی Krause تطابق بیشتری با آنچه که در واقعیت روی داده است، داشتهاند. روش COB با اختلاف جزئی در جهت اطمینان عمل کرده است. روشهای Atkinson و Jancsecz با اختلاف محسوسی مقادیر بیشتری نسبت به سایر روشها و واقعیت محاسبه نمودهاند و روش Leca در حالت کلی نتایجی بر خلاف اطمینان ارائه داده است. مدلسازیهای سه بعدی عددی با اعمال فشار واقعی جبهه کار و تزریق، نشستها را به خوبی تخمین زده و میتوان گفت در ادامه مسیر با مدلسازی در Abaqus و اعمال فشارهای محاسبه شده به روش COB میتوان پیش بینی بسیار نزدیکی از آنچه که در واقعیت روی خواهد داد، انجام داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determination of Face Pressure in EPB Tunneling Applying Empirical, Analytical and Numerical Methods (Case Study: Tabriz Underground Railway)
چکیده انگلیسی مقاله
In the present paper, results of empirical, analytical and numerical methods for determination of face support pressure in mechanized tunneling and measurements of tunneling induced surface settlements and applied face support and grout injection pressures during the construction of Tabriz underground railway line 2 (TUR2) are presented. Face pressure plays an important role in the evolution of tunneling induced-ground movements. Determination of optimum face stability pressure is a major challenge in TBM tunneling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر حسن رضایی فرعی |
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
مجتبی شیرزه حق |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_7656_c5fa88426778db2851aae6ee951e22c4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1244/article-1244-2413577.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات