این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های رشد و توسعه پایدار، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۳-۵۶

عنوان فارسی عوامل مؤثر در توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر به معرفی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در ایران می پردازد. از آنجا که با ابلاغ سیاست­های کلی برنامه پنجم توسعه، سیاستگذاران کشور به تدوین برنامه توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در بند 29 آن فراخوانده شدند، تبیین حوزه موضوعی خدمات با فناوری بالا و شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات آن در کشورمان هدف اصلی این مطالعه قرارگرفت. بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی از میان جامعه آماری 555 عضوی مورد مطالعه، تعداد 255 نفر از طریق روشهای نمونه گیری گروه بندی شده و با انتساب متناسب انتخاب، سپس با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از ابزارهای مراجعه به اسناد و مدارک، مصاحبه، تشکیل گروه­های کانونی و پرسشنامه با ضریب پایایی 79 درصد، در قالب روش پژوهشی غیرآزمایشی پیمایشی، به استخراج عوامل و شاخص­های هدفگذاری شده پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SEM) و از نرم افزار Lisrel بهره گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که الزامات پایه و عوامل مربوطه، الزامات کارآیی و رقابت‌پذیری و الزامات ماندگاری و عوامل مربوطه از عوامل اصلی مؤثر در توسعه صادرات با فناوری بالا در جمهوری اسلامی ایران بوده که 80 درصد تغییرات الزامات پایه،‌ 68 درصد الزامات رقابت پذیری و 84 درصد ماندگاری توسط مدل این تحقیق قابل احصاء است. همچنین در این مطالعه با توجه به یافته‌ها برخی پیشنهادات کاربردی و علمی ارائه گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Influencing on Development of High-Tech Services Exports in the Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله This study introduces the factors influencing on development of high-tech services exports (HTSE) in Iran. After communicating the overall policies of the fifth development plan, the national policy-makers were invited to formulating the exports development plan of high-tech services according to paragraph 29. This paper aimed to the explanation of high-tech services and identification of factors affecting HTSE. In this regard, by a review of literature, initially a sample with 255 people out of a statistical population with 555 members was selected using cluster sampling techniques, then the statistical data was gathered using documentary searches, interviews, formation the focus groups and completion the questionnaires with reliability coefficient of 79 percent. Finally, the factors and targeted indicators have been drawn out of a non-experimental survey design using structural equation modeling (SEM) in Lisrel software environment. The findings indicate that basic requirements and related factors, necessities of efficiency and competitiveness and sustainability as well as related components are of main factors affecting development promotion of high-tech exports in I.R.Iran. The model specified explains the 80 percent of changes in basic requirements, 68 percent of competiveness necessities, and 84 percent of sustainability needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد نهاوندیان |
دکترای اقتصاد، استاد پژوهشگاه علوم انسانی ایران

بابک افقهی |
دکترای مدیریت استراتژیک، رئیس کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران


نشانی اینترنتی http://ecor.modares.ac.ir/article_12072_5fdd507a7a0917a96f49cd7905ac1614.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241112.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات