مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، جلد ۳۷، شماره ۴، صفحات ۲۴۲-۲۴۸

عنوان فارسی مقایسه مهارت های حرکتی در کودکان مشکوک به طیف اتیسم با کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و کودکان سالم
چکیده فارسی مقاله زمینه: اختلال طیف اتیسم که با مشکلات متعدد درزمینه ارتباط، تعاملات اجتماعی و الگوهای رفتار کلیشه‌ای در اوایل دوران رشد همراه است، سبب تخریب بارز عملکرد فرد می‌شود. تکامل مهارت‌های حرکتی در کودکان با تشخیص اختلال طیف اتیسم اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده و بحث‌هایی در مورد اینکه اختلالات حرکتی ممکن است ویژگی اصلی اختلال طیف اتیسم باشد، مطرح شده است. هدف از این مطالعه بررسی مهارت های حرکتی در کودکان 2 تا 5 سال مشکوک به اختلال طیف اتیسم و مقایسه آن با کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و کودکان سالم است. روش کار: مطالعه‌ی حاضر از نوع مقطعی و تحلیلی-توصیفی می‌باشد که در 42 کودک (سه گروه 14 نفره) 2 تا 5 ساله مطابق با معیارهای ورود به پژوهش بصورت نمونه در دسترس انجام گرفت. جهت جمع‌آوری اطلاعات از آزمون رشدی-حرکتی پی بادی (Peabody Developmental Motor Scale (PDMS استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS-21 استفاده گردید. یافته‌ها: بر اساس نتایج بدست آمده از آنالیز آماری کروسکال والیس، بین نمره مهارت‌های حرکتی در گروه کودکان مشکوک به اختلال طیف اتیسم در مقایسه با کودکان سالم تفاوت معناداری دیده شد (035/0=P). همچنین در گروه مشکوک به طیف اتیسم با کودکان مبتلا به طیف اتیسم نیز تفاوت معناداری دیده شد (005/0=P). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد مشکلات حرکتی در کودکان مشکوک به اختلال طیف اتیسم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در صورت تشخیص بموقع، مداخلات زودهنگام برای این کودکان در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال طیف اتیسم، کودکان، مهارت حرکتی، اختلال عملکرد حرکتی

عنوان انگلیسی Comparison of Motor Skills in At-risk with Autism Spectrum Disorder Children with Autism Spectrum Disorder and Typical Development Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a complex developmental disorder characterized by repetitive and stereotypical patterns, and difficulties with social communication and interaction in early childhood. Motor development and dysfunction in children with ASD has been the subject of study in recent years and has attracted much of the attention of researchers. As motor dysfunctions can have a negative impact on the educational, language and socio-cognitive skills, and activity of daily life, there is a need for more studies on motor development in children with ASD. The aim of this research was to compare motor skills in at-risk autism spectrum disorder with ASD and typical development children. Methods: A descriptive cross-sectional study was designed to compare 42 children aged 2 to 5 years (each group n#14) who had inclusion criteria. Data was collected from a convenience sampling through Peabody Developmental Motor Scales (PDMS). Data were analyzed using SPSS-21 software. Results: Based on the results of the Kruskal-Wallis analysis, there was significant difference in motor skills in children at-risk autism spectrum disorders compared with typical development children (p = 0.035). Also, there was a significant difference between children at-risk autism spectrum disorder with ASD (p = 0.005). Conclusion: The results showed that children with at-risk autism spectrum disorder showed motor skills problems in comparison with typical development children, so in order to improve their motor skills early intervention program is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروین راجی |
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

عادله ناصری زاده |
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

سیده تهمینه موسوی |
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

میترا حکیم شوشتری |
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

احمدرضا باغستانی |
گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2626&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/19/article-19-2408609.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات