مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، جلد ۳۷، شماره ۴، صفحات ۲۲۷-۲۳۰

عنوان فارسی بررسی شیوع شکایات دندانپزشکی در پروندههای سازمان نظام پزشکی استان اصفهان بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله زمینه: شکایات دندانپزشکی روند رو به افزایش در دنیا داشته است. این شکایات منجر به افزایش استرس دندانپزشکان و تحمیل بار مالی و زمانی برای جامعه شده است. از این رو بررسی دقیق شکایات می‌تواند به عنوان راهنمایی در جهت بهبود آموزش‌های دانشگاهی و افزایش آگاهی فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی موثر باشد. روش کار: در این مطالعه مقطعی -توصیفی، 359 پرونده درمان دندانپزشکی موجود در بایگانی نظام پزشکی استان اصفهان در بازه سال‌های 1390 تا 1395 مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات مورد نیاز استخراج گردید. داده‌ها در دو فایل SPSS مجزا (یکی بر اساس پرونده‌ها و یکی بر اساس دندان‌ها) وارد شدند و مورد بررسی توصیفی قرار گرفتند. یافته‏ها: یک روند کلی افزایش در میزان شکایات از سال 1390 تا 1395 مشاهده گردید. بیشترین درمان‌هایی که مورد شکایت قرار گرفته بودند به ترتیب اندودنتیکس (9/35%)، پروتز (5/31%) و جراحی (6/20%) بودند. دندانپزشکان عمومی (7/89 %)، بیماران مونث (8/58%) و دندان‌های خلفی (2/72%) اکثر شکایات را به خود اختصاص دادند. دندانپزشکان مذکر (84%) بیشتر از دندانپزشکان مونث (16%) در پرونده‌ها حضور داشتند. 9/32% از شکایات در ارتباط با درمان در مطب و 6/39% در ارتباط با درمان در کلینیک بودند. نتیجه‏گیری: شکایات دندانپزشکی روند صعودی داشته‌اند و شایع ترین درمان‌های مورد شکایت به ترتیب مربوط به اندودنتیکس، پروتز و جراحی بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکایت، دندانپزشکی، نظام پزشکی، قانون، خطا

عنوان انگلیسی Study of Prevalence of Dental Complaints’ in the Records of Isfahan Medical Council Organization
چکیده انگلیسی مقاله Background: Dental complaints have been growing in the world. These complaints have led to an increase in dentists' stress as well as financial and time burden for the community. Hence, a careful examination of complaints can serve as guidance for improving university dental education programs and increasing the awareness of dentists. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 359 dental treatment files in Isfahan medical records archives (2011-17) were evaluated and the required information was extracted. The data were entered into two separate SPSS files (one based on records and one based on teeth) and analyzed by descriptive statistical test. Results: A rising trend was observed in the rate of complaints from 2011 to 2017. The most treatment procedures complained were endodontics (35.9%), prosthodontics (31.5%) and surgery (20.6%). General dentists (89.7%), female patients (58.8%), and posterior teeth (72.2%) were more common. The prevalence of male dentists (84%) was far more than female counterparts (16%). 32.9% of complaints were related to treatment in private dental offices and 39.6% were related to treatment in dental clinics. Conclusion: Dental complaints had a rising trend, and the most commonly reported cases of treatment were endodontics, prosthodontics and surgical procedures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Claim, Malpractice, Dentistry, Lawsuit

نویسندگان مقاله میلاد لشکری زاده بمی |
کمیتهی پژوهشهای دانشجویی، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

دکتر عباسعلی خادمی |
مرکز تحقیقات دندانپزشکی ترابینژاد، گروه اندودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

دکتر ندا شکرچی زاده |
گروه اندودنتیکس، مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

دکتر کامران منتظری |
گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2623&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/19/article-19-2408606.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات