مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، جلد ۳۷، شماره ۴، صفحات ۲۲۰-۲۲۶

عنوان فارسی نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه حالات فراشناختی بر گرایش به شبکه های مجازی در دانش آموزان تیزهوش
چکیده فارسی مقاله زمینه: فضای مجازی ابعاد زیادی از زندگی انسان‌ها را پوشش می‌دهد و این گرایش به فضای مجازی می‌تواند تحت تاثیر ابعاد شناختی و هیجانی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی در رابطه حالات فراشناختی بر گرایش به شبکه‌های مجازی در دانش آموزان تیزهوش بود. روش کار: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی 300 دانش آموزان تیزهوش مدرسه سمپاد متوسطه دوم در مقطع یازدهم رشته تجربی در سال تحصیلی 1399-1398، در شهر گرگان بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند و با پرسشنامه شبکه‌های مجازی مجردی و همکاران (1393)، پرسشنامه ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران (2010) و پرسشنامه فراشناخت حالتی اونیل و عابدی (1996) ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از معادلات رگرسیونی با نرم افزار SPSS نسخه 18 و Amos نسخه 23 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین حالات فراشناختی و پردازش هیجانی با گرایش به شبکه های مجازی رابطه ی منفی معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 330/0 از واریانس گرایش به شبکه های مجازی توسط حالات فراشناختی و پردازش هیجانی مورد تبیین قرار گرفت. پردازش هیجانی در رابطه‌ی بین حالات فراشناختی با گرایش به شبکه‌های مجازی نقش واسطه‌ای دارا بود. نتیجه‌­گیری: تغییرات گرایش به فضای مجازی بر مبنای مستقیم حالات فراشناختی و غیرمستقیم پردازش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش قابل تبیین است و این پژوهش تلویحات کاربردی برای مشاوران مدارس دارا می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling Structural Relationships of Meta-Cognitive Situations with Tendency to Virtual Networks through Mediating of Emotional Processing in Gifted Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Cyberspace covers many aspects of human life and tendency to cyberspace can be influenced by cognitive and emotional dimensions. Thus, the aim of this study was modeling structural relationships of meta-cognitive situations with tendency for virtual networks through mediating emotional processing in gifted students. Methods: The research method was descriptive-correlation and in particular structural equation modeling. The statistical population of the present study was all 300 gifted students of Secondary School Sampad Secondary School in 11 experimental fields in the academic year of 2019 in Gorgan. Mojardi, et al (2014) tendency to virtual networks questionnaire, Onil & Abedi (1996) meta-cognitive situations questionnaire and California Test Personality (CTP) were evaluated. Regression equations with SPSS 18 and 23Amos software were used for data analysis. Results: The results showed that there is a significant negative relationship between meta-cognitive situations and emotional processing with tendency for virtual networks. The research model was fitted and validated and explained 0.330 of variance in tendency for virtual networks by meta-cognitive situations. Emotional processing had a mediating role in the relationship between meta-cognitive situations with tendency for virtual networks. Conclusion: Changes in the tendency for cyberspace based on direct meta-cognitive situations and indirect emotional processing can be explained in gifted students and this study has practical implications for school counselors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنام مکوندی |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

علیرضا سنگانی |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

پرویز عسگری |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

سعید بختیارپور |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2622&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/19/article-19-2408605.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات