|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه اثر مقیاس در مدلسازی فیزیکی پی های گسترده شمعی در ماسه تحت بارگذاری فشاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
پیهای گسترده در خاکهای ماسهای به طور معمول از ظرفیت باربری بالایی برخوردار بوده ولی میزان نشست در این خاکها ظرفیت باربری مجاز پی را محدود میکند. امروزه بکارگیری پیهای گسترده شمعی به عنوان راهحلی برای کاهش نشست بسیار رایج است. در چنین شرایطی سهم بیشتر بار به پی گسترده وارد میشود و شمعها نقش کاهنده نشست را خواهند داشت. تعداد شمعهای مورد استفاده و محل قرارگیری آنها به گونهایست که نشست پی را به مقدار مجاز کاهش دهد. اندرکنش میان شمع – خاک – پی گسترده در پی گسترده شمعی پیچیده است. کارهای تحلیلی و عددی فراوانی در مورد پیهای گسترده شمعی انجام شده ولی کارهای آزمایشگاهی نسبتاً اندک است. در این مقاله با مدلسازی فیزیکی بارگذاری فشاری پیهای گسترده شمعی در آزمایشگاه و نیز با کمک تحلیل عددی اجزاء محدود به ارزیابی رفتار این پیها در ماسه پرداخته است. شمعهای مورد آزمایش و پی گسترده بصورت بتنی درجا اجرا شدند. مدلهای فیزیکی مورد استفاده شامل شمع منفرد، شمع منفرد در بین شمعهای دیگر، پی گسترده و پی گسترده شمعی بودند. همچنی اثر مقیاس مدل فیزیکی بر روی نتایج مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که با قرارگیری شمع در بین شمعهای دیگر، ظرفیت باربری آنها افزایش مییابد. همچنین با افزایش تعداد شمعها در زیر پی گسترده مقدار نشست پی به طور قابل ملاحظهای کاهش یافته است. با کمک مدلسازی عددی و نیز بکارگیری نظریه حالت بحرانی میتوان با دقّت قابل قبولی از نتایج مدلسازی فیزیکی با ابعاد آزمایشگاهی در مقیاس واقعی نیز بهره جست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Study of Scale Effect of Piled Raft Foundations in sand under compression load |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Raft foundations usually have a high bearing capacity in sand, but the amount of settlement limit the allowable bearing pressure. Nowadays, the employment of piled rafts foundations as a solution for decrease of settlement is common. In such cases, the raft usually carries a high portion of structural loading, and the piles are as the settlement reducer elements. The number of piles and their configuration are determined that settlement of the foundation decreases to an allowable value. In these situations, the configuration of piles is determined in optional manner and strategically. In a piled raft foundation, pile-soil-raft interaction is complicated. Although several numerical studies have been carried out to analyze the behaviors of piled raft foundations, very few experimental studies are reported in the literature. This paper concentrates on study of behavior of piled raft in sand by physical modeling and finite element analysis method. The piles and raft models were made of cast-cast-in-place concrete. The physical models consisted of single pile, single pile in group, unpiled raft and piled raft foundation. The size effects of the models were investigated. The results showed that with installation of the single pile in the group, the pile bearing capacity and stiffness increase. Due to increase of the number of piles beneath the raft, the bearing capacity of raft increase and its settlement decrease, significantly. With the use of finite element method and the critical state theory, one can predicate behavior of test model in the full scale dimensions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی شرف خواه | Mehdi Sharafkhah PhD candidate, Faculty of Civil Engineering, Babol Noshirvani University of Technology, Babol, Mazandaran, Iran دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی بابل
عیسی شوش پاشا | Issa SHOOSHPASHA Associate professor , Faculty of Civil Engineering, Babol Noshirvani University of Technology, Babol, Mazandaran, Iran دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12399-2&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-2405958.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل (کامل) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|