این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۶۱-۱۸۶

عنوان فارسی بررسی جامعه‌شناختی نگارۀ پناه (۱۳۵۶) اثر محمود فرشچیان
چکیده فارسی مقاله مطالعۀ جامعه‌شناختی در هنر امکانات جدید و ممتازی را برای برنامه‌ریزان اجتماعی و اعضای جامعۀ هنری فراهم می‌سازد. بررسی جامعه‌شناختی تجربۀ محمود فرشچیان در خلق نگاره‌های شیعی که بعضاً با اقبال عمومی مواجه شده، علاوه بر فهم معانی آثار، یافته‌هایی برای خودآگاهی جامعۀ هنری و برنامه‌ریزان اجتماعی خواهد داشت و به پرسش‌های مهمی پاسخ خواهد داد: چگونه یک اثر هنری خود را به‌عنوان یک پدیدۀ فراگیر اجتماعی مطرح کند، دیده شود و اثرگذاری کند؟ چه زمینه‌های شخصیتی در هنرمند وجود دارد که اثر هنری او را به یک پدیدۀ فراگیر اجتماعی مبدل می‌کند؟ شرایط فرهنگی جامعه چه تأثیری بر شخصیت هنرمند و آفرینش‌های هنری او دارد؟ هنرمند و اثر هنری او چه نسبتی با جامعه دارند؟ بررسی جامعه‌شناختی نگارۀ «پناه» با هدف توضیح مکانیسم اجتماعی به­وجودآمدن آن با استفاده از نظریۀ سید سعید زاهد نشانگر آن است که اثر مذکور برآیند کنش هنرمند در زمینۀ شخصیت، فرهنگ و شرایط اجتماعی بوده است. شخصیت و زمینۀ فرهنگی به‌طور مستقیم بر ادراک هنری هنرمند یعنی الهام، تخیل و نوآوری مؤثر است و زمینۀ اجتماعی و ساختار رسمی جامعه نیز به‌طور غیرمستقیم و ناخودآگاه بر آن اثرگذار شده‌اند. التفات هنرمند به خفقان حاکم بر مردم در نیمه‌های دهۀ 1350 از رهگذر الهام و تخیل به مضمون «پناه‌جویی شیعیان» تبدیل شده و سپس از مجرای نوآوری، ساختار بصری یافته است. ساختار بصری نگارۀ پناه به‌واسطۀ تمهیدات تجسمی‌ای مانند ترکیب‌بندی متمرکز، فضای خلوت، بازنمایی غیرفیگوراتیو پیکرۀ امام با خطوط منحنی و پرهیز از چهره‌پردازی و تلون برای کاهش مادیت اشکال و فضا به فرم مبدل شده و حزن جمعی و بی‌یاوری آن‌ها را بازنمایی کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پناه، زمینۀ جمعی، زمینۀ فرهنگی، محمود فرشچیان، نگارگری شیعی،

عنوان انگلیسی Sociological Study of Panah Painting (1356) by Mahmood Farshchian
چکیده انگلیسی مقاله Sociological study of art, establishes new capabilities and advantages for social planners and art society members. Sociological study of Farshchian,s Shiite paintigs, which usually were welcomed by the public, more than the meaning will bring us results for awareness of social planners and artists. This research will also answer to questions such as “how does a piece of art bccome fameous and welcomed, how personal background causes a piece of art be welcomed publicly, what are the affects of cultural conditions on artist personality and his works and what is the relation between society and artist and his work? Sociological study of “Panah”religious paintig (meaning shelter) to uncover the mechanism of social creating based on a local theory, made by professor seyyed saeed zahed, shows that the painting has been the resultant of artist action in background of personality, culture and social condition together. Personality of the artist and cultural background have directly affected the inspiration, imagination and innovation by farshcian, but the social structure indirectly and unconsciously. Artist,s intention to suppression of people by Pahlavid regime in half of fifties(1350), which is clear in other paintings by the artist, has been revealed through theme of asylum and depicted in form of a special visual structure. Mahmood Farshchian has formed the visual structure of panah painting by using concentrated composition, empty space, nonfigurative and colorless anatomy of imam to reduce materiality and induce helplessness of the Shiite under suppression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی سیاسر |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان

سیدسعید زاهد |
دانشیار جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز

اصغر جوانی |
دانشیار پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان

اصغر فهیمی فر |
دانشیار فلسفه و تاریخ هنر، دانشگاه تربیت‌مدرس


نشانی اینترنتی https://jisr.ut.ac.ir/article_75907_90eeb3aaa7d5753574977c5969df27e7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-2398855.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات