پژوهش در توانبخشی ورزشی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی تعیین اثربخشی تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل و سرعت راه رفتن دانش آموزان نابینا
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلالات بینایی روی تمام جنبه‌های حرکتی کودک تأثیر می‌گذارد و حرکت به‌عنوان مهم­ترین ابزار تربیت‌بدنی، عامل مهمی برای ارتقای سلامتی کودکان معلول می­باشد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا، پویا و سرعت راه رفتن دانش‌آموزان نابینا بود. روش و بررسی: در پژوهش نیمه‌تجربی حاضر تعداد 28 دانش‌آموز پسر و دختر از بین نابینایان داوطلب به‌صورت در دسترس هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه‌تجربی و کنترل تقسیم شدند. پس از انتخاب دانش‌آموزان و کسب رضایت آنها مبنی بر شرکت در برنامه تمرینی، ابتدا آزمون تعادل‌ایستا با استفاده از دستگاه فوت اسکن، سپس تعادل پویا به کمک آزمون TUG و سرعت راه رفتن با مسافت 8 متر به‌عنوان پیش مداخله اندازه‌گیری شد. گروه‌تجربی، طی 8 هفته و هر هفته 3 جلسه به مدت 20 دقیقه در تمرینات حضور یافتند. در پایان نیز کلیه آزمون‌های مرحله پیش‌مداخله به‌عنوان پس از مداخله تکرار گردید. داده‌ها با استفاده از تحلیل آماری T مستقل و وابسته در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که پس از 8 هفته تمرین بهبود معناداری در نمرات تعادل پویا و سرعت راه رفتن گروه تجربی نسبت به پیش از دوره تمرینات ثبات مرکزی یافت شد (P≤0/001) در حالی‌که در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، به‌نظر می‌رسد تمرینات ثبات مرکزی برتعادل پویا و سرعت راه رفتن آزمودنی­ها تأثیرگذار است. با در نظر گرفتن اهمیت تحرک، خصوصاً در کودکان با معلولیت بینایی، توصیه می­شود از تمرینات ثبات مرکزی به‌عنوان شیوه مؤثر برای تحرک فیزیکی بیشتر این افراد استفاده شود. نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج تحقیق حاضر، به نظر می‌رسد تمرینات ثبات مرکزی برتعادل پویا و سرعت راه رفتن آزمودنی­ها تاثیر گذار است. با در نظر گرفتن اهمیت تحرک، خصوصاً در کودکان با معلولیت بینایی، توصیه می­شود از تمرینات ثبات مرکزی به عنوان شیوه موثر برای تحرک فیزیکی بیشتر این افراد استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Core Stabilization Exercises on Balance and Gait speed of blind students
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Visual impairment impacts on all aspects of the child's motor. Motion is important tool of physical education and it plays important role of developing health disable child. effects of eight week core stability exercises on balance, walking speed and quality of life for Visual impairment.Materials and methods:present quasi-experimental study 28 males and females students were selected from the volunteer blind in the school of the blind sampling and availability and divided randomly into two group experimentalgroup and controlgroup.The static balance and Dynamic balance and walking speed (8 meters, Protocol Theory Society of America) .these tests consider as the pre-test measurements. The experimental group had been taking part in 20 minutes training for three sessions per eight weeks. Data are analyzed by SPSS software. The data were analyzed through Analysis of dependent and independent T-test at the significance level of. Results: The results showed that there was a significant improvement on the scores obtained from the tests measuring dynamic balance and walking speed of the experimental group after 8 weeks of receiving exercises, whereas no such significant improvement was observed in the static balance. Conclusion: Considering the results of the current study, it seems that the core stabilization exercises effect dynamic balance and walking speed. According to the importance of mobility, especially in disable children, this research recommends that use core stabilization exercises to improve balance and gait as a factor for their mobility needsKeywords: static balance, dynamic balance, walking speed, core stability exercises, blind students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه صادقی |
کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رضا مهدوی نژاد |
دانشیار گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

عاطفه کمالی |
کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://rsr.basu.ac.ir/article_1590_f6155576a85a91b7765062dc360ff950.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1326/article-1326-234777.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات