نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۵-۲۰

عنوان فارسی تأثیر آموزه‌های ماکیاولّی بر شکسپیر در ترسیم شخصیتِ شا ه‌تَبارانِ نمایشنامۀ هملت
چکیده فارسی مقاله نیکولو ماکیاولّی سیاست مدار و ادیب قرن شانزدهم میلادی در رساله‌اش شهریار به تشریح انواع پادشاهی و چگونگی حفظ آن پرداخته و حاکم وقت، لورنزو دِ مِدیچی، را به پیروی از آموزه‌هایی دعوت کرده که ضامنِ بقای حکومتِ او برمی‌شمرده است. در مقدمۀ این پژوهش به نقش ماکیاولّی در گسترۀ ادبیات نمایشی و تئاتر دوران الیزابتی اشاره شده‌ است. در فصل مطالعات نظری به اهمیت آراء ماکیاولّی در پهنۀ ادبیات دوران الیزابتی، مبانی نظری و تشریح اصطلاح‌های مهم در اندیشۀ سیاسی وی همچون virtu، fortuna، armi، militia پرداخته شده و سپس گفت‌وگوها، روابط، انگیزه‌ها و عملکردهای متقابل سه شخصیتِ شاه‌تبارِ این نمایشنامه (هملت، کلادیوس و فُرتینبراس که تَبارِ شاهی دارند، یعنی شاه یا شاهزاده‌اند) استخراج و با آموزه‌های ماکیاولّی در رسالۀ شهریار مقابله شده است. این پژوهش می‌کوشد پاسخی ارائه دهد برای تأثیرپذیری ویلیام شکسپیر در ترسیم این سه شخصیت نمایشی‌اش از آموزه‌های ماکیاولّی در رسالۀ شهریار، با تکیه بر اصطلاح‌های برشمرده در رسالۀ شهریار و ارائۀ مصادیق و مشابهت‌های آن در گفتار و کِردار سه شخصیت با تبارِ شاهی در نمایشنامۀ هملت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Influence of Machiavellian Teachings on Shakespeare in Characterization of the Royal Progeny Characters in Hamlet
چکیده انگلیسی مقاله The 16th-century Italian composer, politician, Dramatist, and writer, Niccolo Machiavelli, elaborates on various types of kingdoms and means of guarding them in his famous treatise, The Prince. He provides the contemporary monarch, Lorenzo De’ Medici, with advice on how to conserve his power and sovereignty. The influence of Machiavelli on the literature, especially dramatic literature and theatrical performances of the Elizabethan Era is examined in the preface of the present article. The significance of Machiavelli’s opinions in the Elizabethan literature, theoretical foundations, and elaboration of important concepts in his political reflections such as Virtu, Fortuna, Armi, and Militia are examined in the theoretical studies. Consequently, the dialogues, relations, motivations, and interactive functions of the three royalties of the play, i.e. Hamlet, Claudius, and Fortinbras, who are of the regal ancestry (they are king or princes) are extracted, compared and contrasted to those in the Prince. This comparative analysis supports the notion of identicality of the characters’ acts and Machiavelli’s teachings and advice. Relying on the abovementioned terms and concepts in the Prince, the present study attempts to provide further examples of similarities between the words and demeanor of the three royal characters in Hamlet and the aforesaid concepts, and thus to deliver a respond to the issue regarding William Shakespeare’s being influenced by Machiavelli’s The Prince in the characterization of the three regal figures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام حبیب‌الله زرگر |
مربی پایه 6، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_724_f69b93ed008383f203d9672b81a9a06a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-2331301.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات