این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات حسابداری و حسابرسی، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۲۲-۴۱

عنوان فارسی اختلاف نظرات میان مدرسان، حسابرسان مستقل، حسابداران شاغل و فارغ‌التحصیلان اخیر رشته حسابداری در رابطه با برنامه درسی مطلوب در دوره کارشناسی حسابداری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی تغییرات پیشنهادی در برنامه درسی حسابداری می‌پردازد. برای این منظور، دیدگاه دست‌اندرکارانِ آموزش حسابداری و شاغلین در حرفه حسابداری، با هدف آماده‌سازی دانشجویان حسابداری جهت موقعیت‌های حرفه‌ای در بازار تجاری پیچیده و جهانی امروزه، بررسی شده است. پرسش‌نامه‌های پژوهش حاضر بین 414 نفر از الف)مدرسان حسابداری دانشگاه، ب)حسابرسان مستقل، ج)حسابداران شاغل و د)فارغ‌التحصیلان اخیر رشته حسابداری توزیع شده است و از کل پرسش‌نامه های جمع‌آوری شده، 280 مورد آن مبنای تحلیل های آماری قرار گرفت(نرخ پاسخ67.6%). نهایتاً از طریق به کارگیری مقیاس لیکرت، برنامه درسی مطلوب دوره کارشناسی حسابداری از دیدگاه مدرسان، حسابرسان مستقل، حسابداران شاغل و فارغ‌التحصیلان اخیر رشته حسابداری، به دست آمده است. بررسی‌ها نشان داد که مدرسان حسابداری دانشگاه، حسابرسان مستقل، حسابداران شاغل و فارغ‌التحصیلان اخیر رشته حسابداری در مورد درس مبانی و کابرد کامپیوتر به عنوان با‌اهمیت‌ترین و دو درس روانشناسی عمومی و مبانی جامعه‌شناسی به عنوان کم‌اهمیت‌ترین دروس پایه اتفاق نظر داشته‌اند. دروس حسابداری میانه1 و2 به عنوان با‌اهمیت‌ترین دروس و درس اصول تنظیم و کنترل بودجه به عنوان کم‌اهمیت‌ترین درس اصلی و تخصصی انتخاب شدند. دروس نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری(عملی) و سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری(AIS) به عنوان با‌اهمیت‌ترین و درس حسابداری و بانکداری اسلامی به عنوان کم‌اهمیت‌ترین دروس جدید پیشنهادی انتخاب شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Dissensions in the Desirable Undergraduate Accounting Curriculum among Accounting Educators, Auditors, Accountants and Recent Graduates of Accounting
چکیده انگلیسی مقاله This study scrutiny the offered changes in accounting curriculum. Therefore, in order to better prepare students for professional positions in today's complex, global market-place, the review viewpoints of accounting educators and accounting practitioners. Survey questionnaires were distributed among 414 persons of a) accounting educators, b) auditors, c) Accountants and d) recent graduates of accounting and were utilizable 280 of total questionnaires for the statistical analysis (67.6% response rate). Finally through a survey utilizing the Likert-scale, obtain the preferred accounting undergraduate curriculum from viewpoint accounting educators, auditors, accountants and recent graduates of accounting. The study found that accounting educators, auditors, accountants and recent graduates of accounting agreed on Application of Computers in Business course as most significant and both Psychology and Sociology as least significant of basic courses. Intermediate Accounting 1, 2 were selected as most significant courses and Principles of Government Budgeting and Control as least significant of accounting elementary courses required be selected. Accounting Practical Software's and Accounting Information Systems(AIS) were selected as most significant and Islamic Accounting and Banking as least significant of new offered courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایرج نوروش |
عضو هیات علمی و استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

علیرضا مهرآذین |
عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه حسابداری واحد نیشابور

محمد عصاریان |
کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور


نشانی اینترنتی http://www.iaaaar.com/article_104666_818d6954ab32ae69e70ae3f9ef276cf2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/696/article-696-2318886.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات