نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۸۰-۶۳

عنوان فارسی قابلیت های هنر اسلامی در موسیقی تصویر در بررسی نمونه ای دو اثر ساخته شده در ایران
چکیده فارسی مقاله چکیده هنرهای اسلامی، دربردارنده گرایشی عقیدتی و بنیانی معرف تشناسانه اند. نگاه هنرمند در این جهان درون گرایانه و حقیقت جویانه است. این خصوصیت با ویژگی ذاتی هنر موسیقی که اساساً هنری تجریدی است در برخی عناصر مشابهت میی‌ابند. ویژگی های هنر اسلامی در تصویرپردازی به نوعی رمزگان سازی وابسته است که خاص هنر اسلامی است. به همین دلیل باید هنر اسلامی و برابرسازی آن در موسیق یتصویر را بر مبنای این رمزگان های تصویری مورد بررسی قرار داد. در سال های گذشته دو قطعه موسیق یتصویر در ایران ساخته شد هاند که عناصر بیانی هنرِ مبتنی بر عرفان اسلامی در آنها، ب هعنوان اساس بیان تصویری بهک‌ار رفته اند. این نمونه ها که به مفاهیم هنرهای اسلامی پرداخت هاند، نشا نگر این نکته اند که موسیق یتصویر به عنوان یکی از پرمخاطب ترین و تأثیرگذارترین اشکال تصویرسازی در سینما و تلویزیون، م یتواند زمینه ای مناسب برای بیان مفاهیم هنرهای درو نگرا مانند هنر اسلامی به حساب آید. بر همین اساس، این مقاله تلاش دارد تا به بررسی قابلیت های هنر اسلامی در این شیوه تصویرپردازی بپردازد. بررسی این عناصر مانند بنیان های خیال انگیز هنر اسلامی، نگاه نمادین به جهان پیرامونی، استفاده هنرمند از اندیشه عرفانی، کارکرد موسیقی، و نیز چگونگی تأثیرگذاری بر مخاطب از طریق آشنایی با رمزگان های آشنای ذهنی آنها، نشان می دهد که هنر اسلامی قابلیت های ویژه ای در عرصه تصویرپردازی رسانه ای دارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنر اسلامی، موسیقی تصویر، ویدیوکلیپ، هنر عرفانی،

عنوان انگلیسی The Islamic Art Functionalities in Music Video Based upon the Sample Analysis of Two Iranian Videos
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The Islamic arts have ideological basis and epistemological predilection. Artist’s look in such world is introverting and truth-seeking. This trait is similar with music inherent, which is basically an abstract art, in some elements. Music video phenomenon which has been introduced and widely extended during the last decades can be an appropriate form in experiencing the imaginations of this term. Music video is a combination of music, lyrics and visual forms of images. In different types of music videos, all types of musics (Pop, Rock, Classical and folk musics, etc.) have been used. By studying on Islamic art traits, the authors have found out that there are many expressing elements which have potentialities for imaging. This way of imaging somehow depends on coding system which is among the Islamic art’s specifications. So the authors decided to study the Islamic arts and their equivalents in music video based on this pictorial coding. In previous years, two music videos have been made in Iran which has used expressive elements of Islamic theosophical art as their basic expression forms. These successful exemplars which have dealt with these issues of Islamic art demonstrate that music video, as one of the most popular and affective forms in film and television imaging can be an appropriate context for expressing introversion arts concepts, like Islamic arts. This article tries to study on the capability of Islamic arts in this imaging form. Studying these elements, such as dream-like basis of Islamic arts, symbolic look to visible world, artists’ use of theosophical thought, function of music, and the way(s) of influencing the audience by introducing their familiar mental codes, show that the Islamic arts include special features and capabilities in media imaging. The article tries to recognize these features and capabilities in new ways of imaging, by studying and discussing on two Iranian music videos, named In the Moon Embrace, Navaii. Music video is a manifestation of intelligence which its short time causes elegance and brevity of expression. So in making a music video, all of the rules can be used without emphasizing on any of them, and then discover new rules. Music video is an experimental field. This phenomenon makes its world more specifically and wider year by year, and therefore it may be one of the most flexible forms in the 21st century. The ability of music video in shaping mental images, and its function in relation with music, makes a basis which expressive spaces of music might have been objective. Emerged world of music does not follow the logic of the real world, it comes from the human mind and effects on it. On the other hand, the Islamic arts, take meanings from metaphysics to create forms of fantasies. It comes from deep inside of the artist to recognize human and his/her place in the universe. This article tries to study on relations between music and expressive elements of Islamic theosophical art in a phenomenon which is a common point in music and image (music video). Therefore the artists can explore new areas to attract a wide range of audiences. Keywords: Islamic art, Music video
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Islamic art, Music video, Theosophical art

نویسندگان مقاله امیرحسن ندایی |
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_37_10.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231723.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات