|
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۹۹-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
سینمای مستند باستان شناختی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
فیلم های مستند همواره از مهم ترین ابزارها در آموزش و پژوهش های علمی گوناگون و از جمله باستا نشناسی اند. متأسفانه در کشور ما این کاربرد فیلم های مستند در رشته باستان شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که در دیگر کشورها، به این امر بسیار توجه شده است، به گونه ای که امروزه به عنوان رشته ای مستقل در دانشگاه ها تدریس می شود. در این مقاله با توجه به کاستی یادشده، کوشش می شود تا ضمن ارائه تعریف از سینمای مستند باستان شناختی )با هدف ایرا نشناسی(، به طبق هبندی زیرگونه های آن پرداخته شود و تاریخچه آن در ایران و جهان مورد بررسی قرار گیرد و افزون بر اینها، مزایا و کارکردهای پژوهشی و علمی آن تب یین گردد. این پژوهش از نوع نظری و توسع های است و روش انجام آن، کتابخانه ای و اسنادی )فیلم(. از آنجا که عرصه سینمای مستند باستا نشناسی ایران، بر خلاف دیگر ژانرهای سینمای مستند همچون سینمای مرد منگار )اتنوگرافیک( از مباحث نظری خالی است، مؤلفان بر آن شدند که با انجام این پژوهش، نخستین گام را در این زمینه بردارند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که فیلم مستند در زمینه باستان شناسی، فیلمی است که در آن با اتکا به پژوهش علمی، به مقوله هایی چون روش های متداول و چارچوب نظری و نیز محدوده پژوهش و اهداف کلی باستان شناختی و دیگر علوم مرتبط پرداخته شده باشد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
باستان شناسی، سینمای مستند، فیلم مستند باستان شناختی، |
|
عنوان انگلیسی |
Analyses of ArchaeoIranology Documentary Film of Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Documentary films are among the most important media in archaeological researches and education, which unfortunately have not been under consideration. This article attempts to provide the definition and classification of subspecies of archaeological documentary films, examine the history of such films in Iran and all around the world and talk about its benefits and functions. This research has been done based on library and documentary (films) resources. Unlike other genres of documentary films such as ethnographical documentary films, archaeological films of Iran are not supportive of theoretical issues. The results show that archaeological documentary film is a documentary film which by relying on a scientific research deals with current methods, theoretical framework, scope and general goals of archaeology, and other related sciences. According to their goals, we can divide archeological documentary films into inspirational, training, interpretive, educational categories or according to their audiences; we can divide them into professional or specialized films for professional audiences and “educational films” for students and general audiences. Another way to study archeological films is dividing them by their subjects. Making archaeological films began from the late silent film era. Two silent documentary films on the ancient world made in 1931 and 1932-33 exist in the “Peabody” film museum at Harvard University that show “Dorothy Garrod’s” excavations, English archaeologist, in “Carmel” Mountain in Palestine. In 1955, Archaeological Institute of America by establishing Committee for film and television took the first step to take initiative and responsibility in making archaeological films under the direct supervision of archaeologists. The trend continues till today and with the development of the cinema, these films also improve. For a detailed study of the history of archeological films, it can generally be divided into five periods: Period I: “1297 – 1330 SH”; Period II: “1330 – 1357 SH”: the institutionalization of documentary cinema in Iran. At this time we are faced with several processes. These processes based on their formation date and activities are: - Department of Syracuse University; - A group of students studied in west universities and institutions of filmmaking, after returning to Iran made archeological films privately or with the support of Ministry of Culture and Fine Arts. Among these students, Fereydoon Rahnama and Mostafa Farzaneh did great services for their next generation; - Golestan film organization (under management of Ebrahim Golestan); and - National TV of Iran with Iranzamin Group. Period III: “1357 – 1370 SH”: Revolution and War. The main charge of making documentary films in this period and later periods is national television. One of the prominent filmmakers in this period is Hamid Soheili. Period IV: “1370 – 1380 SH”: Orod Zand, Mohsen Abdol Vahab and Muhammad Moghadam are eminent filmmakers in this period. Period V: “1380- 1390 SH”: in this period these groups are active: - TV and documentation group of Channel Four; - Private sector; and - Center of Documentary and Experimental Films. Orod Atapour, Ali Akbar Valadbeigi, Vahid Bagherzadeh and ... are prominent filmmakers of this period. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسیح موسوی زادگان | کارشناس ارشد رشته ایرانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، استان تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
احمد ضابطی جهرمی | دانشیار گروه آموزشی تولید تلویزیونی، دانشکده صدا و سیما، استان تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dam.journal.art.ac.ir/article_46_11.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231716.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|