نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۸۲-۶۹

عنوان فارسی ساختارهای زمانی نو در سینما، با رو یکرد به روایت شبکه ای فیلم
چکیده فارسی مقاله چکیده ساختار زمانی نو و به ویژه روایت شبک های فیلم در سینما، شیوه ای برای بیان روایت داستان فیلم است که با دستکاری در ساختار زمانی خطی روایت فیلم، تماشاگران را با ساختن دوباره فیلم در ذه نشان به تعامل با آن وامی دارد. کارگردان این دسته از فیلم ها، با ارائه داستان های پیچیده یا ایجاد پیچیدگی در زمان روایت، نوعی از سینمای اندیشمندانه و تفکر برانگیز را خلق میک‌ند. رویکرد نظری این تحقیق بر پایه اندیشه های دو نظریه پرداز شهیر حوزه روایت در سینما ژرار ژنت و دیوید بوردول استوار است. ژنت در مبحث استراتژی روایت به مفهوم کانون یشدگی در روایت می پردازد که به معنای ادراک بصری و حتی مفاهیم کل یتری از ادراک است، و در هر لحظه دامنه اطلاعات روایت به یکی از شخصیت های داستان کانونی یا متمرکز م یشود؛ در حالی که رویکرد بوردول بیشتر ساختاری است. او در نظریه پردازی اش که نوعی پوئتیکای سینمایی است، روایت شبک های و زمینه های تاریخی پیدایش آن را تشریح میک‌ند. روش این تحقیق برپایه مقاله های استادان و نظریه پردازان متأخر در حوزه روایت استوار است و در آن کوشش شده است که در هر مبحث، ضمن ارائه کلیاتی درباره موضوع بحث، نمونه فیلم با تشریح ساختار آن ارائه گردد. در مجموع، نتایج حاصل از طرح این مسئله که چگونه روایت شبکه ای فیلم توانسته است تأثیری گسترده بر خلق سینمای اندیشمند معاصر بگذارد، مورد توجه قرار می گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی New Temporal Structures in Film: An Approach to Network Narrative
چکیده انگلیسی مقاله New temporal structure, especially in two recent decades, is a method to articulate the narration of film story, in which storytelling uses game or manipulates in film temporal structure, challenges or interacts with film audiences to participate in film remaking in their mind or final interpretation. Actually, directors, of these films present complex stories or create complication in time to tend especial intellectual spectator and create a kind of thoughtful pondering cinema. One of these films, New temporal structure, named Network Narrative in which director intends to present single or multiple stories from the point of view of multiple characters telling through the film, represented different conception of reality or similarities of an event of multiple stories from the POV of multiple characters via these differences or similarities accomplishes to make culture on the issue of globalization of human worlds. On the other hands, this is a kind of extension of human knowledge to the outer space, makes, thus, network of humans have the similar destinies. Actually, another film of this kind, new temporal structure, named puzzle or mind-game complex narrative films. This extension of human thought is to the inner space of human mind to represent their dreams, hallucinations, memories, and thoughts. New temporal structure, is an answer to the millennium films in two recent decades or a reaction against the extreme extension of human relations in the realm of knowledge, culture, science, economy, etc. therefore, at the beginning of new millennium, a group similar destiny for human beings have been created. Theoretical approach to this research is on the base of thoughts of two famous theoricians of narrative discourse, Gerard Genette & David Bordwell. The former debates on the strategy of narrative discourse to the focalization of narrative in which he means visual concepts and even total conceptions of the concept every time and focalizes area of narrative information to one of the fiction characters, whereas the latter’s approach is more constructive or structural. He debates about it in the Poetics of Cinema’s and analyses Network Narrative and historical basis of creation in movies. In an essay called Mutual Friends and Chronologies of Chance of Poetics of Cinema, he has explained the kinds of Network Narrative, and has exemplified and analyzed some of the important movies made by NN. He believes that ‘Narration Makes Networks’. Narration of each film, in coaxing us to build the story world a particular way, must expose the relationships among the characters. In a network tale, the narration does this with an elaborateness seldom seen in the more ordinary movie. The narrations should often reveal connections, anticipate and conceal them too. More evidently, the narration of a movie must show how characters are separated by a few links. Network Narrative film as a New Temporal Structure can reveal and anticipate connections by employing unrestricted narration, skipping and back and forth among people and places. On the other hands, method of research in this essay is surveying on the base of other masters and theoricians in this field and the related ones, in which each one of courses is accomplished to the special subjects and analysis of instance film made by Network Narrative
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهاب الدین عادل |
استادیار دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

حسین حیدری |
کارشناس ارشد سینما، دانشگاه تهران، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سیدبهنام حسینی سنگتراشانی | seyyed hosseini
کارشناس ارشد سینما، دانشگاه هنر، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_45_11.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231715.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات