نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۲-۵

عنوان فارسی تولد تراژدی از روح طنز: هویت و ژانر در نمایشنامه های نجف بیگ وزیرف
چکیده فارسی مقاله چکیده نجف بیگ وزیروف دومین نمایشنامه نویس مسلمان قفقاز، پس از آخوندزاده در ایران نویسنده مهجوری است. در این پژوهش، زمینه های اجتماعی ژانر در نمایشنام ههای طنز وزیروف بررسی می شود. به گفته نظریه پردازانی چون نورتراپ فرای، واژه طنز ) satire ( را می توان در دو معنا به کار برد: طنز همچون وجه ادبی )محاکات فروتر( و طنز همچون ژانر )میتوس زمستان(. در معنای نخست، طنز به احساس حقارت وزیروف به هویت قوم یاش دلالت می کند و در معنای دوم، تصویری بدبینانه و ضدآرمانی از مناسبات اخلاقی را به نمایش می گذارد )نقطه مقابل خوش بینی کمدی(. با تکیه بر مفاهیم روانکاوی لاکان و تحلیل رابطه خود و دیگری، نشان داده می شود که گرایش نویسندگانی چون وزیروف به طنز، بیش از آنکه ناشی از جهل و خرافه پرستی مردم مسلمان قفقاز باشد، بر بحران هویت روشنفکران قفقاز در برابر نگاه تحقیرآمیز استعمارگران روس دلالت دارد و همچون نوعی نهاد اخلاقی خیالی، میل سرکوب شده آنان به مشارکت در ساختار اداری و سیاسی جامعه را جبران می کند. بررسی نمایشنامه های وزیروف به ترتیب تاریخ نگارش، نشان می دهند که این بحران هویت در حد مضمون باقی نمانده و فرم آثار وزیروف را گرفتار آشفتگی و دوپارگی فزاینده ای کرده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وزیروف، کمدی، طنز، استعمار، ژاک لاکان،

عنوان انگلیسی The Birth of Tragedy from the Spirit of Satire: Identity and Genre in Najaf-Bay Vazirov’s Dramas
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Azerbaijanis are among the pioneers of drama and theatre in the Middle East nations. Najaf Bey Vazirov (1854-1926), the second Azeri dramatist after Mirza Fathali Akhundzadeh. He had created five comedies, before he produced Tragedy of Fakhreddin (1896) the first tragedy written by Caucasus Muslims. It is generally believed that Vazirov followed the dramatic style of his forefather’s comedies, but there are evident deviations, the most important of which is rejecting Akhundzadeh’s tendency towards a final reconciliation. This structural division is in parallel with the contrast between comedy and satire in Northrop Fry’s genre theory, where both of them are regarded as narrative literary genres. Comedy favors reconciliation while the aggressive spirit of satire rejects it. Satire is not merely a genre, and is more generally considered as a mode -i.e. a way of representing charactersnamely ‘low mimetic’ in Fry’s account. This paper is reveals a sociological approach of satire in first six plays written by Vazirov, based on concepts borrowed from the psychoanalysis of Jacque Lacan. Based on interplay of the Imaginary and the Symbolism in ‘mirror stage’ theory, it is shown the Vazirov’s emphasis on the ignorance of his people is intermingled with the ideological hegemony of the Russian colonialism. Then it is shown how the possibility of a sexual satisfaction as the traditional symbol of reconciliation in comedy, is usually hindered by a feminine character, known in psychoanalysis as the dominance of Maternal Superego. This is interpreted as a reflection of the exclusion of Muslim inhabitants of Caucasus from the symbolic (political and institutional) structure of their society that is a way of ‘foreclosure’ of the ‘Name of Father’. This crisis of identity causes a chaos that gradually disintegrates the moral and formal coherences of Vazirov’s narrative on one hand, and leads to moral aggressiveness towards people on the other, that makes satire an imaginary subjection of them to an indigenous institution. Finally Tragedy of Fakhreddin is interpreted as a fantasy where the author imagines that the satisfaction of the losses has led him to satire. In summary, the author’s approach to form and structure as a whole is interpreted as a reaction to the politico-social discriminations imposed by the colonial conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Najaf Bey Vazirov, Comedy, Satire, Lacan, Genre

نویسندگان مقاله محمد سپاهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه هنر، استان تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

کامران سپهران |
استادیار دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_41_11.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231711.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات