|
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۱۴۱-۱۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ساختار بحرِ طویل در موسیقی و شعر )بررسی تطبیقی سه گونه بحر طویل در حوز ه ی موسیقی نواحی و موسیقی عامه پسند ایران( |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده موسیقیِ آوازیِ ایران از منظر متر یک به دو گونه ی: موسیقی دارای متر آزاد 1 و موسیقی دارای متر مشخص2 طبقه بندی می شود؛ در این پژوهش به مطالعه ی کیی از گونه های فراموش شد ه ی ترانه در موسیقی آوازیِ دارای متر مشخصِ ایران، موسوم به بحر طویل 3 پرداخته شده است. بخش نخست این پژوهش به روش کتابخانه ای به بررسی جایگاه بحر طویل در شعر فارسی پرداخته و در بخش دوم با نگاه پژوهش کمّی، سه گونه بحر طویل از حوزه ی موسیقی نواحی شمال خراسان 4 و موسیقی مردمی ایران، آوانگاری 5 و از منظر مُدال و فُرمال و ریتم کی بررسی شده است. فراوانی نغمه های بحر طویل ه ای مذکور به روش آمارگیری هدفمند و به واسطه ی تمام شماری نغمه های هر ترانه انجام شده است. مقایس هی پارامتر ها ی فراوانی نغمه های کاربردی در هر نمونه به منظور اثبات گستره ی سه نغم های این گونه، در جدول های مستقلی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش این است که علاوه بر ریش هشناسی واژه در حوزه ی ادبیات و موسیقی، ویژگی های منحصر به فرد این گونه موسیقی را که دارای متر مشخص ایران است و تنها گونه ی روایی است که محتوای کلام و روایت داستان محور اصلی و گردش نغمه ها و ریتم موسیقی نقش ثانویه را در آن عهده دارند شناسایی کند و فرضیه ی کلیدی پژوهش را که «گستره ی سه نغمه ای این گونه » است، تأیید و تأ یکد نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Structure of Bahr-e-tavil in Poetry and Music |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract This study deals with one of the overlooked categories of Tarâne in Iranian’s rhythmic vocal music known as Bahr-e-tavil. The first section studies the structure of Bahr-e-tavil in Farsi poetry using library sources and descriptive methods; the second section by using quantitative and analytical methods and transcription, studies comparatively three categories of Bahr-e-tavil from the areas: Dastgâh-i music, North Khorâsân Maqâmi and Folk music from the modal, formal, and rhythmic point of view. To prove the threechords of this genre, the frequency of sample melodies has been evaluated through objective statistics and comparing melody parameters in separate tables. At each three selected samples then a significant difference has been seen among the three main melodies and other melodies of each Tarâne. The frequency of the chord choices has been evaluated through objective statistical consideration and the comparison of chord parameters in separate tables so as to prove the three chords character of the category. Through each sample, a meaningful difference can be observed between the three main chords and other chords of each “TARANE”. Beside the literal terminology and the study of these three choices as case study, this research has made an effort to introduce this category as the only narrative genre in which the content of the language and the narration of the story bear the leading role and the musical agents play the supporting role, so as to present the key supposition of this essay which proves that the natural characteristic genre is three chords. The chord scale of “BAHR-E-TAVIL” is less than one musical tetrachord and is only limited to the three main chords. Unlike other forms, its hemistiches don’t possess equality of prosodic headquarters and in fact don’t have equal hemistiches (in BAHR-E-TAVIL, hemistiches are called clause). The hemistiches of BAHR-E-TAVIL possess both end and middle rhytme and the rhytmes are created by repeating infinit numbers of pillar “faalaton”. The topic of BAHR-E-TAVIL is often a narrative story with love content, advice, religious great appraisal, or up to date social subjects that sometimes is accompanied by irony and humorous. The number of phrases is often more than 30 phrases. In Iranian music Bahr-e Tavil belongs to the field of MAGHAMI music of Iran, because it is one modal and one tide. However, in Iranian traditional music and DASTGAH-I music there are examples of several modol of Bahr-e Tavil. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمود بالانده | مربی گروه نوازندگی موسیق یایرانی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dam.journal.art.ac.ir/article_24_6.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-231686.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|