این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 18 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۵۶۵-۵۸۶
عنوان فارسی
ارائۀ مدل توسعۀ تفکر انتقادی بر اساس رویکردهای مطالعه و سبکهای یادگیری دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان
چکیده فارسی مقاله
هدف: تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این سؤال کلیدی انجام شد که: آیا رویکرد مطالعه و سبک یادگیری با سطح تفکر انتقادی دانشجویان رابطه دارد؟ روش: جامعۀ تحقیق، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در سال تحصیلی 97-96 است که بر اساس فرمول جامعۀ محدود کوکران، 386 نفر از آنان با روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند و از پرسشنامۀ استاندارد برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تأمین روایی محتوا، از نظر جمعی از اساتید، استفاده و اصلاح لازم لحاظ شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از سازگاری درونی و آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، خیدو، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزارهای اس.پی.اس.اس-25 و آموس-24 انجام شد. یافتهها: با توجه به نتایج و سطح معناداری به دست آمده، سبک یادگیری و سبک مطالعه دارای تأثیر معناداری بر تفکر انتقادیاند. نتیجهگیری: یادگیری، نتیجه و برایند آموزشهای برنامهریزی شده یا تجربی است که بر اثر تمرین یا برخورد مستمر در فرد نهادینه شده و نمود بیرونی در رفتار دارد. در مکاتب مختلف، یادگیری در هر زمان و مکان و موضوعی، شرایط و مهارتهای خاصی را طلب میکند. بدین سبب، مهارتهای یادگیری قرن بیستویکم را مجموعهای از مهارتها همچون: تفکر انتقادی، فنّاوری اطلاعات، ارتباط تعاملی و مؤثر، خلاقیت و ریسکپذیری، مهارتهای بین فردی، مسئولیت شخصی، اجتماعی و مدنی، بهرهوری بالا، اولویتبندی، برنامهریزی و مدیریت، انعطافپذیری و سازگاری و اعتماد به نفس دانستهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Developing a Critical Thinking Development Model Based on the Study Approaches and Learning Styles of Students at Guilan Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study is to answer the key question whether study approach and learning style are related to students' critical thinking level? Method: The statistical population of this study consisted of the students of Islamic Azad University of Guilan in the academic year of 96-97. Based on Cochran's restricted society formula, 386 people were studied using non-probability sampling method. A standard questionnaire was used for data collection .In order to ensure content validity, professors were used collectively and necessary modifications were considered. Internal consistency and Cranach's alpha test were used to assess the reliability of the questionnaire. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov test, x2, confirmatory factor analysis, and structural equation modeling which were performed by SPSS25 and Amos24 software. Results: According to the results and the level of significance, it was found that learning style has a significant effect on critical thinking, and also on the results and the level of significance it was found that the study style has a significant effect on critical thinking. Conclusion: Learning is the result of the planned or experiential training that is institutionalized through continuous practice or encounter in the individual and manifested in external behaviors, based on different schools of learning, learning at any time and place and in any subject matter, skill. It requires certain things. Therefore, 21st Century Learning Skills Experts have a set of skills such as critical thinking, information technology, effective and interactive communication, creativity and risk taking, interpersonal skills, personal, social and civic responsibility, high productivity, Priority, planning and management know flexibility and adaptability and confidence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی کلانتری |
دکتری مدیریت آموزشی،علوم و تحقیقات تهران، استادیار علومتربیتی دانشگاه آزاد رودهن، علوم تربیتی و مشاوره، رودهن،مجتمع دانشگاهی.
رشید ذوالفقاری زعفرانی |
دکتری مدیریت آموزش عالی، علوم و تحقیقات تهران، استادیار علومتربیتی دانشگاه آزاد رودهن.
احمد رمضانی قاسم آباد |
دانشجویی دکتری دانشگاه آزادرودهن، مربی گروه مدیریت و آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاداسلامی آستانه اشرفیه.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_746_7b576494cd6e579379d1641cd050fde8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2309477.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات