این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۴۷۹-۵۰۶
عنوان فارسی
شناسایی راهبردهای رفتاری بازآفرینی تعادل کار- زندگی: بر پایۀ تجارب زیستۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
هدف: تحقیق پیش رو با هدف شناسایی راهبردهای رفتاری بازآفرینی تعادل کار- زندگی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شمال شرق ایران تلاش انجام شد. روش: در این پژوهش، روش تحقیق پدیدارشناسی به کار گرفته شد. جامعۀ مطالعه، آن دسته از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و بیرجند بودند که دارای مرتبۀ علمی استادیاری با حداقل پنج سال سابقۀ کاری یا دانشیاری با حداکثر پنج سال فاصلۀ زمانی از آخرین ارتقای رتبۀ علمی بودهاند. انتخاب مشارکتکنندگان به شیوۀ هدفمند با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته پی گرفته شد تا در نهایت پس از اشباع دادهها، کافی بودن تعداد نمونه با 16 مشارکتکننده مشخص شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها به شیوۀ تحلیل محتوا نشان داد که فعالیتهای بازآفرینی تعادل کار- زندگی مشتمل بر16 مؤلفۀ رفتاری بوده و دو راهبرد فردی با عناوین «فروکاست مطالبات نقش» و «پاسخگویی دوسوگرای نقش» را در برداشته است. نتیجهگیری: چارچوبِ راهبردهای بازآفرینی تعادل کار- زندگی خواهد توانست بسان یک دستمایۀ عملی به اعضای هیئت علمی دانشگاه برای به کارگیری بهترین اقدامات برای حصول تعادل کار- زندگی مبتنی بر شرایط خودشان کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying Work - Life Balance Crafting Behavioral Strategies :Based on Faculty Member's Lived Experiences
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aims at identifying the behavioral strategies of work-life balance among faculty members of the public universities of the north-east of Iran. Method: In this research, phenomenological research methodology was used. The study population consisted of faculty members of Ferdowsi university of Mashhad and university of Birjand who had an assistance professor degree with at least 5 years of work experience or an associate professor degree with a maximum of 5 years from the last academic promotion. The purposeful sampling method was followed and finally the adequacy of the sample was obtained after data saturation. Results: The results of data analysis by the method of thematic analysis showed that work-life balance crafting activities that have been used to meet the demands of different work and non-workings roles of the people included 16-themes and the wide range of activities can be categorized into "decreasing role demands strategy" and "role ambivalence accountability strategy". Conclusion: The work-life balance crafting strategies framework will be able to assist university professors as a practical tool for best practices in achieving work-life balance based on their own specific conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید مجتبی هاشمیان |
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران.
فریبرز رحیم نیا |
دکتری تخصصی مدیریت، استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران
محمد مهدی فراحی |
دکتری تخصصی مدیریت، استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران.
مجتبی پورسلیمی |
دکتری تخصصی مدیریت، استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_742_9896d7041874d676ff796a8f6099e358.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2309473.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات