|
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۸۷-۱۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
چارچوبی برای الزامات فرآیند مدیریت هیجانات در سازمانها |
|
چکیده فارسی مقاله |
بررسیها حاکی از عدم موفقیت بسیاری از پروژهها، علیرغم پیادهسازی ابزارها و تکنیکهای مدیریت پروژه است. یکی از مؤلفههای پیچیده انسانی و سازمانی، هیجانات در پروژه است که اگر درست و بهموقع شناسایی نشوند و بهدرستی کنترل و مدیریتی روی آن صورت نگیرد، سرمنشأ بسیاری از مشکلات مانند: درگیریها، اعتصابات، تعارضات بیشازحد، فشارهای روانی، بینظمیها و بحرانها خواهد شد. پاسخ ادبیات برای رفع این مشکل هوش هیجانی فردی است ولی این پدیده، اولاً بهطور کامل مسئله فوق را بخصوص در بستر پروژهای نمیتواند مرتفع کند و ثانیاً سازمان پروژه باید بهگونهای باشد که اجازه بهکارگیری هوشهیجانی را به نیروها بدهد و ثالثاً کارکنان راغب به استفاده از آن در محیط پروژه باشند. لذا تحقیق حاضر صورت گرفت و بامطالعه یکی از باسابقهترین شرکتهای پروژهمحور ایرانی، از طریق مصاحبههای عمیق و غیرساختاریافته حضوری، بخش اعظم دادهها جمعآوری گردید و با روش گراندد تئوری تحلیل شدند. درنهایت، بر مبنای یافتهها، چارچوبی برای الزامات فرآیند مدیریت هیجانات در سازمانها پیشنهاد گردید. نتایج نشان میدهد این چارچوب باعث عملکرد بهتر سازمان میشود و بسیاری از مسائل و مشکلات فوقالذکر را میتواند مرتفع سازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Framework for Requirement of Process of Managing Emotions in Organizations (Case study : a project-oriented organization in constraction industry) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Despite the implementation of tools and techniques of project management, Studies show many project failures. One of the complex human and organizational features is the emotions in the project that if not properly identified, controlled and managed, leads to many problems, such as: clashes, strikes, excessive conflicts, psychological pressures, disturbances and crises. Literature addresses it as an individual emotional intelligence problem. But individual emotional intelligence can not, first of all, fully address the above- mentioned problems, especially in the project context, and secondly, the project organization must be structured to allow the use of individual emotional intelligence capabilities to the project Staff, and thirdly, Staff must be willing to use it in projects. Therefore, this research has been carried out to cover the aforementioned gaps in the literature. Deep unstructured interviews used for data gathering from one of the most promising Iranian project-oriented companies. The resulting data were analyzed using GT methodology. Finally, based on the findings, the framework for requirement of processes of managing emotions in organizations was proposed. The results show this framework improves the organization's performance and prevents many of the above-mentioned issues and problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد علی ریاحی نظری | دانشجوی دکتری مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمد حسین صبحیه | دانشیار، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
پرویز آزاد فلاح | دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://obs.sinaweb.net/article_38108_c25eec87ad89c70d945fce7ce76c3e25.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-2280303.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|