این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
، جلد ۴۲، شماره ۶۶، صفحات ۲۱-۲۸
عنوان فارسی
مطالعه طول بلندشدگی ریل راه آهن در مدل وینکلر اصلاح شده
چکیده فارسی مقاله
تاکنون مدلسازیهای متنوعی در تحلیل و طراحی خطوط ریلی صورت گرفته است. در برخی از مدلها فنرهای زیر ریل به صورت فشاری و کششی میباشند، که از آن جمله میتوان به مدل تیر بر روی بستر ارتجاعی (مدل وینکلر) اشاره کرد. از آنجایی که بستر زیر ریل دارای مقاومت کششی نمیباشد، فنرهای به کشش افتاده در مدل وینکلر نبایستی هیچگونه سختی از خود نشان دهند تا یک مدل واقعی حاصل شود. با توجه به سادگی و کاربرد وسیع تئوری وینکلر در حوزه مهندسی و دارا بودن محدودیتها و اشکالات وارده بر آن، سعی شده برخی از این محدودیتها رفع شوند. در این مقاله با در نظر گرفتن وزن مرده ریل و تراورس با کمک مدل سای-وستمن با حذف فنرهای کششی به اصلاح مدل وینکلر پرداخته میشود. با فرموله کردن و تشکیل معادلات دیفرانسیل تغییر شکل تیر با شرایط مذکور، حل ریاضی آنها به شکل بسته صورت گرفته است. همچنین تلاش شده با استخراج نمودارهای بدون بعد، حساسیتسنجی سختی بستر و نوع پروفیل ریل و بار چرخ وسائط نقلیه ریلی در مقابل طول بلند شدگی خط صورت گیرد. با توجه به شرایط خطوط ریلی کشور و بار محوری عبوری، یک مطالعه موردی و در نهایت مقایسه طول ناحیه کششی (غیر تماسی) و فشاری مدل وینکلر، سای- وستمن ارائه شده است. با حل معادلات و رسم نمودار خیز ریل در حالت اصلاح شده مشاهده میشود که طول ناحیه غیر تماسی و ارتفاع بلندشدگی خط ناشی از یک بار متمرکز بیش از مدل وینکلر میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study on Lifted-up Length of Rail in Modified Winkler Model
چکیده انگلیسی مقاله
تاکنون مدلسازیهای متنوعی در تحلیل و طراحی خطوط ریلی صورت گرفته است. در برخی از مدلها فنرهای زیر ریل به صورت فشاری و کششی میباشند، که از آن جمله میتوان به مدل تیر بر روی بستر ارتجاعی (مدل وینکلر) اشاره کرد. از آنجایی که بستر زیر ریل دارای مقاومت کششی نمیباشد، فنرهای به کشش افتاده در مدل وینکلر نبایستی هیچگونه سختی از خود نشان دهند تا یک مدل واقعی حاصل شود. با توجه به سادگی و کاربرد وسیع تئوری وینکلر در حوزه مهندسی و دارا بودن محدودیتها و اشکالات وارده بر آن، سعی شده برخی از این محدودیتها رفع شوند. در این مقاله با در نظر گرفتن وزن مرده ریل و تراورس با کمک مدل سای-وستمن با حذف فنرهای کششی به اصلاح مدل وینکلر پرداخته میشود. با فرموله کردن و تشکیل معادلات دیفرانسیل تغییر شکل تیر با شرایط مذکور، حل ریاضی آنها به شکل بسته صورت گرفته است. همچنین تلاش شده با استخراج نمودارهای بدون بعد، حساسیتسنجی سختی بستر و نوع پروفیل ریل و بار چرخ وسائط نقلیه ریلی در مقابل طول بلند شدگی خط صورت گیرد. با توجه به شرایط خطوط ریلی کشور و بار محوری عبوری، یک مطالعه موردی و در نهایت مقایسه طول ناحیه کششی (غیر تماسی) و فشاری مدل وینکلر، سای- وستمن ارائه شده است. با حل معادلات و رسم نمودار خیز ریل در حالت اصلاح شده مشاهده میشود که طول ناحیه غیر تماسی و ارتفاع بلندشدگی خط ناشی از یک بار متمرکز بیش از مدل وینکلر میباشد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جبارعلی ذاکری |
دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: راه آهن ج.ا.ایران
محمدعماد مطیعیان نجار | محمدعماد motieyan najar
دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: راه آهن ج.ا.ایران
مراد شادفر |
دشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3428_132.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1244/article-1244-225860.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات