این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
، جلد ۴۵، شماره ۷۸، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
تخمین ابعاد حفره آبشستگی تحت اثر جت قائم دایرهای مستغرق
چکیده فارسی مقاله
جریان خروجی از سیستم های تخلیه سیلاب اغلب به صورت جت میباشد. بسته به عمق پایاب، جت میتواند به صورت آزاد یا مستغرق عمل نماید. هرگاه مقدار تراز پایاب از تراز جت بیشتر باشد، جت به صورت مستغرق عمل مینماید. ابعاد و مشخصات حفره آبشستگی متأثر از متغیرهای متعددی از قبیل پارامترهای جریان، مشخصات بستر آبرفتی، زمان و هندسه آبراهه و همچنین ارتفاع ریزش میباشد. در این تحقیق به بررسی ابعاد حفره آبشستگی تحت اثر جتهای قائم دایرهای مستغرق پرداخته شده است. در پژوهش حاضر از مصالح شن ریز یکنواخت با قطر متوسط 1/11 میلیمتر استفاده شده است. جهت انجام آزمایشها، سناریوهای مختلفی با تغییر در ارتفاع ریزش جت مستغرق نسبت به بستر اولیه رسوبات و همچنین تغییر در سرعت جریان خروجی از جت تدوین گردید. از بررسی روند تغییرات عمق و طول نسبی متعادل شده آبشستگی در مقابل عدد فرود جت در حوضچه استغراق ملاحظه میگردد که با افزایش عدد فرود جت، میزان عمق و طول نسبی متعادل شده حفره آبشستگی افزایش مییابد. از طرفی نتایج نشان میدهند که افزایش یک درصدی ارتفاع نصب جت منجر به کاهش 33/0درصدی تفاضل نسبی عمق آبشستگی دینامیکی و استاتیکی خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آبشستگی دینامیکی، آبشستگی استاتیکی، جت قائم، نازل، فرود جت،
عنوان انگلیسی
Estimation of Scour Hole Dimensions Due to Vertical Circular Submerged Jet
چکیده انگلیسی مقاله
جریان خروجی از سیستم های تخلیه سیلاب اغلب به صورت جت میباشد. بسته به عمق پایاب، جت میتواند به صورت آزاد یا مستغرق عمل نماید. هرگاه مقدار تراز پایاب از تراز جت بیشتر باشد، جت به صورت مستغرق عمل مینماید. ابعاد و مشخصات حفره آبشستگی متأثر از متغیرهای متعددی از قبیل پارامترهای جریان، مشخصات بستر آبرفتی، زمان و هندسه آبراهه و همچنین ارتفاع ریزش میباشد. در این تحقیق به بررسی ابعاد حفره آبشستگی تحت اثر جتهای قائم دایرهای مستغرق پرداخته شده است. در پژوهش حاضر از مصالح شن ریز یکنواخت با قطر متوسط 1/11 میلیمتر استفاده شده است. جهت انجام آزمایشها، سناریوهای مختلفی با تغییر در ارتفاع ریزش جت مستغرق نسبت به بستر اولیه رسوبات و همچنین تغییر در سرعت جریان خروجی از جت تدوین گردید. از بررسی روند تغییرات عمق و طول نسبی متعادل شده آبشستگی در مقابل عدد فرود جت در حوضچه استغراق ملاحظه میگردد که با افزایش عدد فرود جت، میزان عمق و طول نسبی متعادل شده حفره آبشستگی افزایش مییابد. از طرفی نتایج نشان میدهند که افزایش یک درصدی ارتفاع نصب جت منجر به کاهش 33/0درصدی تفاضل نسبی عمق آبشستگی دینامیکی و استاتیکی خواهد شد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بابک لشکرآرا |
گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی جندی شاپور
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی جندی شاپور (Academy of gundishapur)
علی لشکرآرا |
شرکت مهندسین مشاور سامان آبراه
منوچهر فتحی مقدم | fathi moghaddam
دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3678_629.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1244/article-1244-225760.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات