|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۷۱-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
شبیه سازی عددی رفتار اصطکاکی گسل امتدادلغز شمال تبریز با استفاده از روش المان محدود |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله با استفاده از روش المان محدود، مدلی عددی از گسل امتدادلغز شمال تبریز ارائه شده است. جهت بررسی رفتار اصطکاکی گسل ، مدل رفتاری ضعیف شدگی با لغزش (slip weakening)، به گسل اعمال می شود. این مدل بر مبنای مکانیزم ناپایداری چسب-لغز رفتار می کند. مدلسازی گسل بر مبنای روابط المان محدود و با نرم افزار ABAQUS به صورت سه بعدی انجام یافته که در آن گسل به صورت صفحه ای از تماس دو ناحیه الاستیک تشکیل شده است. در این مدل، تنها بخش جامد فوقانی پوسته مدل شده و از انحنای پوسته و اثر توپوگرافی صرفنظر شده است. گسل در قالب المانهای تماسی دو بعدی قائم در مدلسازی وارد شده است. نتایج مدل سازی با معیارهای زمین شناسی مانند سرعت پوسته و نرخ جابجایی در صفحه گسل ، مقایسه گردیده که همگرایی مناسبی بین نتایج و معیارهای صحت سنجی مشاهده می شود. برای اصطکاک گسل، نتایج با دو ضریب اصطکاکی مختلف، با نرخ جابجایی ایستگاه های GPSمقایسه شده که همگرایی در ضریب اصطکاک استاتیکی 1/0 مشهود تر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدلسازی سه بعدی گسل، المان محدود، چسب-لغز، گسل شمال تبریز، |
|
عنوان انگلیسی |
Numerical simulation of frictional behavior of strike slip North Tabriz fault using finite element method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, the finite element code (ABAQUS) is used to present numerical modeling of strike-slip North Tabriz fault. To investigate the frictional behavior of fault the slip weakening law is assigned to the fault. This law is based on stick- slip instability mechanism. Fault modeling has been done in three-dimensional using ABAQUS software. The model involves a vertical strike-slip planar fault that resides in elastic crust. In this model only the upper solid part of With this analysis, verification of the constitutive relation of friction has been done. The second analysis crust is simulated and topography effects have been ignored. The fault is simulated as 2D vertical contact elements. The results have been verified with geological data such as rate of displacement on fault and verifications demonstrate satisfied convergence. For friction of fault, the results with two coefficient factors are compared with GPS data and coefficient factor of 0.1 showed better convergences. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد ساسانی | کرج- فاز 4 مهرشهر خیابان 525 غربی پلاک 63
محمود یزدانی | تهران، بزرگراه جلال آل احمد، پل نصر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی، گروه خاک و پی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mcej.modares.ac.ir/article_1833_63ad52b16d7a125125aadb9d195b93f6.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225601.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|