مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۶۱-۶۹

عنوان فارسی توسعه مفهوم کوتاهترین درخت گسترش به شرایط تحت بار و کاربرد آن در تحلیل شبکه‌های حمل و نقل
چکیده فارسی مقاله از جمله مسایل مهم جریان در شبکه برای تحلیل ساختار و عملکرد آن، مساله کوتاهترین درخت گسترش است. بررسی پیوستگی شبکه در شرایط بحران و اولویت¬بندی کمان¬های شبکه از جمله کاربردهای این مساله است. معیار محاسبه و تعیین کوتاه¬ترین درخت گسترش مفهوم هزینه کمان است که تا به حال در اکثر مطالعات مربوطه از مفهوم زمان سفر آزاد استفاده شده است. در مقاله جاری این مفهوم به حالت عام زمان سفر تحت بار تقاضا و محدودیت ظرفیت توسعه یافته، و کاربرد آن در تحلیل شبکه¬های حمل و نقل در زمان بحران که جان افراد زیادی منوط به امدادرسانی سریع است، بررسی می¬شود. با توجه به ضرورت تعریف و بررسی اثر هزینه¬ای که در شرایط مختلف بتواند هزینه¬ی کل واقعی را نشان دهد، در این مقاله، هزینه¬ی کمان برای محاسبه کوتاهترین درخت گسترش، زمان سفر کمان تحت بار جریان در شبکه تعریف شده و مساله برای مطالعه موردی راه¬های شریانی استان تهران فرمول¬بندی و حل می¬گردد. نتایج نشان می¬دهد که با تعریف هزینه به صورت زمان سفر تعادلی کمان و حل مجدد مساله هزینه¬ی کل شبکه از 25973 به 28081 ثانیه (8 درصد) افزایش و کمان¬های تشکیل دهنده نیز حدود 30 درصد تغییر می¬کنند. در صورت استفاده از کوتاهترین درخت گسترش اولیه (بدون بار) برای مساله تحت بار تقاضا، هزینه¬ی شبکه برابر 30232 ثانیه می¬شود که معادل 17 درصد افزایش در هزینه و 9 درصد خطا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Minimum Spanning Tree concept development to the case of loaded networks and its application in transportation analysi
چکیده انگلیسی مقاله Minimum Spanning Tree (MST) is a mathematical programming problem that may be applied for analyzing transportation network structure and its performance, like its connectivity and link prioritization. Generally, the cost associated with each link is its Free Flow Travel Time (FFTT), however in this paper this concept is developed to the case of a loaded network with capacity constraints and its application to transportation network planning is examined for times of disaster, when the life of many people is involved. In this paper equilibrium travel time for a loaded network is proposed as the link cost and the problem is formulated and solved for Tehran province network. Results show that based on equilibrium travel times, the total cost of MST will have an 8 percent increase from 25973 to 28081 seconds and about 30 percent of the links in the new MST will change. It is also observed that if the MST based on FFTT is used for computing the total cost of the loaded network, the total cost will be 30232 seconds which demonstrates 17 percent increase in cost and 9 percent in error.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیررضا ممدوحی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا ماهپور |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد یوسفی کیا |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://mcej.modares.ac.ir/article_1832_da0371a1610ef2bd92d312b8d6880938.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225600.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات