مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۲۳-۱۲۳

عنوان فارسی پیش‌بینی مقاومت تسلیم و مقاومت پایانی پل قوسی بتنی غیرمسلح اکبرآباد با استفاده از ارزیابی غیرخطی
چکیده فارسی مقاله چکیده-پل قوسی بتنی اکبرآباد در کیلومتر 24 راه­آهن تهران - قم قرار گرفته و برای به دست آوردن گنجایش پل، آزمایش بارگذاری استاتیکی روی آن انجام شده است. با وجود بارگذاری تا چند برابر بار سرویس، به خاطر محدودیت­های میدانی، امکان آزمایش تا بار نهایی و حتی تا بار تسلیم، نبود؛ اما ویژگی­هایی مانند سختی نخستین و الگوی ترک­خوردگی بررسی شد. برای بررسی رفتار این دسته از پل­ها، در این پژوهش سعی شده است با مدل­سازی عددی در نرم­افزار اجزاء محدود "انسیس"، مقاومت تسلیم و مقاومت پایانی پل اکبرآباد، پیش­بینی شود. برای این کار، الگوی ترک­ها در مدل عددی وارد شده و منحنی نیرو - تغییر شکل با نتایج آزمون هماهنگی داده شده است. در این مدل با توجه به رفتار سازه، از ارزیابی کرنش مسطح و برای ویژگی­های رفتاری مصالح از معیار تسلیم "دراگر – پراکر" استفاده شده است. همچنین، از نتایج آزمایش بارگذاری استاتیکی یک پل مشابه که فراتر از مرحله تسلیم نیز بارگذاری شده، برای پیش­بینی اندازه­ی پارامترها و الگوی تخریب، استفاده شده است. سپس با ارزیابی دو مرحله­ای، مقاومت تسلیم و مقاومت پایانی پل، براورد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Predicting ultimate and yield strength of the plain concrete arch bridge of Akbar-Abad on the basis of nonlinear analysis
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Assessment of the remaining load carrying capacity of masonry arch bridges has been studied by many researchers in the recent years. Most of the masonry bridges have been built several decades ago, and have been designed for live loads and service conditions that have been changed over time. The residual strength of those structures cannot be predicted, in a reliable manner, because of time dependent effects such as fatigue and creep, environmental defects such as cracking and corrosion, participation of non-structural elements such as fill material and pavement layers, variation in restrain conditions, and differences between as-built and design specifications. To overcome such restrictions, field tests provide a dependable solution. On the basis of construction material, masonry arch bridges may be divided into three groups, namely, brickwork arch, stone arch, and plain concrete arch. Numerical and experimental studies of brickwork and stone arches have been reported frequently. Despite frequent study of brick masonry arches, load test of plain concrete arches have been published only in a few documents. There are a large number of old arch bridges in Iran that have been serving as railway bridges for more than seventy years. Field load testing of an old railway bridge in km 24 of Tehran-Qom railway has revealed important characteristics of the bridge and has proven that there is still large capacity under service load. This paper reports results of a study to predict the maximum and yield load capacity of a plain concrete arch bridge. The bridge has already been tested under vertical load static up to 5000 KN. For figure out the behavior of these types of structures, model updating is necessary. Appropriate modeling of arch bridges is the subject that is highly regarded by researchers in recently year. The complexity in the behavior of these structures will seek more accurate studies and researches, so the field tests are an integral part. In this article, uses numerical modeling in order to determine yield strength and ultimate strength of Akbar Abad Bridge. This bridge is a plain concrete arch and consists of five identical 6m and formerly has tested, due to operational and field limitation, possibility of loading until limit ultimate and Set maximum load capacity and yield strength has not been possible. In this paper with ANSYS software, an accurate modeling has done. In this model has used strain analysis. Considering the existence of initial cracks in bridge, they have been modeled as empty space. Behaviors of the material are assumed nonlinear and have used Dracker-Prager criterion. Finally, according to pattern of cracks appeared in test and result of field testing of a similar bridge (km-23 of Tehran-Qom railway), the ultimate load and yield strength is estimated and The pattern of formation of plastic hinges conforms to the patterns reported in the literature for arch masonry bridges.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدصادق معرفت | mohammad sadegh
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مهدی یزدانی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://mcej.modares.ac.ir/article_10104_08578079660612cebff4842760248cc7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-225545.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات