|
منظر، جلد ۳، شماره ۱۴، صفحات ۱۶-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی منشأ پیدایش نظریه چهارباغ به عنوان الگوی هنر باغسازی ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تلاش برای بازسازی زندگی پس از مرگ دربهشت بر روی زمین در باور بسیاری از فرهنگها از جمله ایران یکی از دلایل ایجاد فضاهایی مانند باغ شده است. در مورد این موضوع که باغ ایرانی تمثیلی از بهشت و کوششی در رسیدن به بهشت آرمانی در این دنیا است، نوشتههای بسیاری وجود دارد که در این بین تأثیر چهار نهر بهشتی در فرم و هندسه باغ، به صورت برجستهتری نمایش داده شده است. مقاله حاضر با تأکید بر تأثیر معنایی بهشت در طرحاندازی باغ ایرانی، بر آن است تا به نقد تأثیر صوری بهشت بر هندسه باغ بپردازد. در مورد باغهای پیش از اسلام، اعتقاد ایرانیان به تقسیم دنیا به چهار قسمت و در مورد باغهای پس از اسلام نهرهای چهارگانه بهشت موعود در قرآن از دلایل ایجاد هندسه چهاربخشی در باغ به شمار میروند. هدف این نوشتار تحلیل یا نفی تأثیر معنایی بهشت و آرزوی ایرانیان در ساماندهی منظر به مثابه بهشت نیست بلکه تأثیر صوری آن را نفی میکند. آنچه درباره تقسیم جهان به چهار بخش وجود دارد یا برگرفته از افسانهها و یا کتاب مقدس یهود (تورات) است که باغ عدن را منزلگاه نخستین انسان میداند، و سند مکتوبی بر این مدعا وجود ندارد که ایرانیان پیش از اسلام نیز جهان را تشکیل شده از چهار بخش میدانستند، بلکه آموزههای دینی زرتشت مبین نظریات دیگری در این باب است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
باغ ایرانی، بهشت، الگوی چهاربخشی، چهارباغ، چهار نهر بهشتی، |
|
عنوان انگلیسی |
A Study of the Origin of the Chahār Bāgh Concept as a Model for Iranian Gardens |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the reasons man has created gardens is to rebuild heaven on earth. So far, a lot has been written about how Iranian gardens are meant to exemplify heaven and represent an attempt to realize the dream of life in paradise on earth. The idea of four heavenly streams has had a great influence on the structure and geometric design of Iranian gardens. This article adopts a critical approach toward the idea that the structure of gardens has been influenced by man’s beliefs about heaven with an emphasis on the influence of heaven as a concept rather than a form. Iranians built gardens based on a geometric four-part design. The general idea is that this design was based on the pre-Islamic belief in a four-part world and remained intact in the Islamic era as a result of the Islamic belief in four heavenly streams mentioned in the Qur’an. This article does not intend to analyze or rule out the idea that the structure of Iranian gardens was influenced by heaven as a concept rather it argues against the influence of heaven as any exact form. The idea of a world divided into four parts is based either on legend or on the Torah which considers the Garden of Aden as man’s first dwelling place. However, there is no written document to prove that Iranians believed in a four-part world in the pre-Islamic era. In fact, Zoroastrian religious teachings reveal completely different ideas. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید امیر منصوری | seyed amir استادیار گروه معماری منظر، دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.manzar-sj.com/article_89_349982975577990efd2e1c0657ad559d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1218/article-1218-222377.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|