معماری و شهرسازی ایران، جلد ۱، شماره ۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوهاي چيدمان فضا در بناهاي آموزشي همساز با اقليم معتدل و مرطوب Cf
چکیده فارسی مقاله ساختار چيدمان فضا در بناهاي آموزشي همساز با اقليم علاوه بر اينكه به كاهش مصرف منابع منتج مي گردد، به صورت عمده به منظور ايجاد فرصت براي دانش آموزان در راستاي پرورش استعدادها و يادگيري از محيط پيرامون نيز مورد توجه قرار مي گيرد .از اين رو شناخت الگوهاي مطلوب طراحي فضاي آموزشي ضروري مي نمايد. پژوهش حاضر با هدف دستيابي به الگوهاي طراحي فضا در بناهاي آموزشي همساز با اقليم معتدل و مرطوب (Cf)، به روش توصيفي- تحليلي به بررسي الگوهاي به كار برده شده در 12 مدرسه معتبر جهاني در اقليم مشابه مي پردازد. نمونه ها به صورت تصادفي از ميان مدارس معتبر همساز با اقليم معتدل و مرطوب (Cf) انتخاب شده اند. از اين رو الگوهاي ناشي از آرايش فضايي كلاسها، فضاهاي اصلي، عطف اصلي، فضاهاي ارتباطي و خدماتي استخراج گرديده و سپس الگو يا الگوهاي مناسب معرفي مي گردد. از آنجا كه مدارس مذكور به عنوان نمونه هاي همساز با اقليم شناخته شده اند، لذا الگوهاي استخراج شده مي توانند به عنوان مبناي طراحي مدارس همساز با اقليم معتدل و مرطوب (Cf) قرار گيرند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه الگوي مناسب چيدمان كلاس در ساختار بنا، الگوي قرار گيري كلاسها در يك جداره محور اصلي بنا مي باشد. قرارگيري عطف اصلي بنا در يك انتهاي محور اصلي و تقسيم فضاهاي خدماتي به صورت متمركز براي هر دسته از كلاسها از ديگر الگوهاي مناسب طراحي بناهاي آموزشي در اقليم مذكور مي باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی الگوهاي چيدمان فضا در بناهاي آموزشي همساز با اقليم معتدل و مرطوب Cf
چکیده انگلیسی مقاله ساختار چيدمان فضا در بناهاي آموزشي همساز با اقليم علاوه بر اينكه به كاهش مصرف منابع منتج مي گردد، به صورت عمده به منظور ايجاد فرصت براي دانش آموزان در راستاي پرورش استعدادها و يادگيري از محيط پيرامون نيز مورد توجه قرار مي گيرد .از اين رو شناخت الگوهاي مطلوب طراحي فضاي آموزشي ضروري مي نمايد. پژوهش حاضر با هدف دستيابي به الگوهاي طراحي فضا در بناهاي آموزشي همساز با اقليم معتدل و مرطوب (Cf)، به روش توصيفي- تحليلي به بررسي الگوهاي به كار برده شده در 12 مدرسه معتبر جهاني در اقليم مشابه مي پردازد. نمونه ها به صورت تصادفي از ميان مدارس معتبر همساز با اقليم معتدل و مرطوب (Cf) انتخاب شده اند. از اين رو الگوهاي ناشي از آرايش فضايي كلاسها، فضاهاي اصلي، عطف اصلي، فضاهاي ارتباطي و خدماتي استخراج گرديده و سپس الگو يا الگوهاي مناسب معرفي مي گردد. از آنجا كه مدارس مذكور به عنوان نمونه هاي همساز با اقليم شناخته شده اند، لذا الگوهاي استخراج شده مي توانند به عنوان مبناي طراحي مدارس همساز با اقليم معتدل و مرطوب (Cf) قرار گيرند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه الگوي مناسب چيدمان كلاس در ساختار بنا، الگوي قرار گيري كلاسها در يك جداره محور اصلي بنا مي باشد. قرارگيري عطف اصلي بنا در يك انتهاي محور اصلي و تقسيم فضاهاي خدماتي به صورت متمركز براي هر دسته از كلاسها از ديگر الگوهاي مناسب طراحي بناهاي آموزشي در اقليم مذكور مي باشد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مجید مفیدی نویسنده مسیول | seyed majid mofidi nevisandeh election
nbsp;

مهدی فاضلی | mehdi fazeli
nbsp;

الهام فلاح | elham fallah
nbsp;


نشانی اینترنتی http://isau.ir/en/ManuscriptDetail?mid=328
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله‌ تحقیقی‌ (پژوهشی‌)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات