|
معماری و شهرسازی ایران، جلد ۱، شماره ۷، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
دستيابي به مولفه هاي معماري فضاهاي آموزشي ويژه كودكان كم توان ذهني آموزش پذير |
|
چکیده فارسی مقاله |
كودكان كم توان ذهني به لحاظ جسماني، عقلاني، رفتاري و اجتماعي تفاوت قابل ملاحظه اي با سايركودكان دارند . هدف از پژوهش حاضر، شناخت و بررسي عواملي است كه موجب كيفيتي ويژه در معماري فضاهاي آموزشي كودكان كم توان ذهني ، كه متناسب با ويژگي هاي ذهني، جسمي، روحي و رفتاري آنها است، مي شود تا بتوان از حداكثر توانايي هاي اين دسته از كودكان كه نيازهاي ويژه اي دارند، بهره برد. در اين پژوهش از روش تحقيق پيمايشي بهره گيري شده، كه اطلاعات ضمن جمع آوري و طبقه بندي، با استفاده از آزمون « خي دو » در نرم افزار SPSS مورد تجزيه تحليل قرار مي گيرد. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش متشكل از 45 دانش آموز كم توان ذهني ( 21 دختر، 24 پسر) مقطع چهارم، پنجم و ششم ابتدايي مي باشد، كه برخي از آنها چند معلوليتي مي باشند. يافته ها نشان داد عواملي همچون جنس مصالح، صوت، رنگ ها و تناسبات در فضاهاي آموزشي تاثير محسوسي در سطح كيفي اينگونه محيط ها دارد. طبق يافته هاي اين پژوهش كودكان كم توان ذهني داراي ذهني مغشوش و مضطرب مي باشند كه محيط هاي معماري مي توانند با استفاده از فرم هاي نرم و منحني، رنگ ها و ابعاد و تناسبات محيطي موجب افزايش توان رفتاري كودك شوند. در نتيجه با توجه به تاثير مثبتي كه محيط هاي معماري مي تواند در روند رو به رشد كودكان كم توان ذهني داشته باشد، طراحي فضاهاي آموزشي از اهميت ويژه اي برخوردار است و اينگونه محيط ها بايد امن، آرام و در عين حال محرك باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
طراحي معماري, كيفيت ويژه, كودكان كم توان ذهني آموزش پذير. |
|
عنوان انگلیسی |
دستيابي به مولفه هاي معماري فضاهاي آموزشي ويژه كودكان كم توان ذهني آموزش پذير |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
كودكان كم توان ذهني به لحاظ جسماني، عقلاني، رفتاري و اجتماعي تفاوت قابل ملاحظه اي با سايركودكان دارند . هدف از پژوهش حاضر، شناخت و بررسي عواملي است كه موجب كيفيتي ويژه در معماري فضاهاي آموزشي كودكان كم توان ذهني ، كه متناسب با ويژگي هاي ذهني، جسمي، روحي و رفتاري آنها است، مي شود تا بتوان از حداكثر توانايي هاي اين دسته از كودكان كه نيازهاي ويژه اي دارند، بهره برد. در اين پژوهش از روش تحقيق پيمايشي بهره گيري شده، كه اطلاعات ضمن جمع آوري و طبقه بندي، با استفاده از آزمون « خي دو » در نرم افزار SPSS مورد تجزيه تحليل قرار مي گيرد. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش متشكل از 45 دانش آموز كم توان ذهني ( 21 دختر، 24 پسر) مقطع چهارم، پنجم و ششم ابتدايي مي باشد، كه برخي از آنها چند معلوليتي مي باشند. يافته ها نشان داد عواملي همچون جنس مصالح، صوت، رنگ ها و تناسبات در فضاهاي آموزشي تاثير محسوسي در سطح كيفي اينگونه محيط ها دارد. طبق يافته هاي اين پژوهش كودكان كم توان ذهني داراي ذهني مغشوش و مضطرب مي باشند كه محيط هاي معماري مي توانند با استفاده از فرم هاي نرم و منحني، رنگ ها و ابعاد و تناسبات محيطي موجب افزايش توان رفتاري كودك شوند. در نتيجه با توجه به تاثير مثبتي كه محيط هاي معماري مي تواند در روند رو به رشد كودكان كم توان ذهني داشته باشد، طراحي فضاهاي آموزشي از اهميت ويژه اي برخوردار است و اينگونه محيط ها بايد امن، آرام و در عين حال محرك باشد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی خاک زند نویسنده مسیول | mehdi khak zand nevisandeh election nbsp;
کوروش آقابزرگی | kourosh aghabozorgi nbsp;
محمدرضا کدخدا | mohammad reza kadkhoda nbsp;
|
|
نشانی اینترنتی |
http://isau.ir/en/ManuscriptDetail?mid=327 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله تحقیقی (پژوهشی) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|