|
معماری و شهرسازی ایران، جلد ۱، شماره ۸، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سازوكار داوري و سنجش طراحي در آموزش معماري پيشنهاد مدلي براي ارزيابي فرآيند و ارزشيابي طرح در تعامل استاد و دانشجو |
|
چکیده فارسی مقاله |
آموزش معماري در سطوح مختلف وجهي از آموزش عالي است كه به دليل نقش و جايگاه حرفه اي اين رشته، از روش و فرآيند ويژه اي برخوردار است. در اين راستا امر قضاوت و سنجش توانايي هاي دانشجويان موضوعي است كه به تبع ساختار ويژة آموزش معماري، همواره به صورت ويژه مورد پيگيري بوده است. اين نكته كه مي بايست سازوكار داوري و سنجش طراحي مبتني بر چارچوبي هدفمند و فرآيندي روشن استوار گردد تا پيشرفت تحصيلي با اتكاي بر معيارها و شاخص هاي دقيق مورد كنترل و نظارت قرار گيرد، از مهم ترين اهداف آموزش معماري در اين مقاله به شمار مي رود. همچنين اين امر كه تعامل دوسوية داوري از سوي اساتيد و دانشجويان چه نسبتي را در نظام سنجش تحصيلي پديد مي آورد و نقش هريك در اين نظام چگونه بايد تنظيم گردد تا به پيشرفت تحصيلي نايل گردد، از جمله مسائلي هستند كه در مقالة حاضر بدان پرداخته شده است. بطور خلاصه مقاله در پي آن بوده است كه برپاية چنين اهدافي و با مرور روش هاي رايج در ادبيات موضوع، ضمن تبيين سازوكاري مبتني بر دو شيوة متفاوت اما مكمل «ارزيابي فرآيند» و «ارزشيابي طرح»، به چگونگي سنجش توان طراحي دانشجويان و شيوة قضاوت پروژه هاي معماري در جهت ارتقاي كيفيت آموزش در اين رشته بپردازد و مدلي را درخصوص روش صحيح سنجش و داوري به عرصة نقد و آزمون گذارد. در اين راستا جامعه اي آماري به عنوان نمونة مطالعه، مورد بررسي قرار گرفته كه پس از محاسبة نتايج حاصل از پيمايش مبتني بر سازوكار پيشنهادي و آزمون همبستگي ميان نتايج برخاسته از رويكردهاي متفاوت در آن، تعميم پذيري و جامعيت مدل ارائه شده نيز ارزيابي می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
سازوكار داوري و سنجش طراحي در آموزش معماري پيشنهاد مدلي براي ارزيابي فرآيند و ارزشيابي طرح در تعامل استاد و دانشجو |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
آموزش معماري در سطوح مختلف وجهي از آموزش عالي است كه به دليل نقش و جايگاه حرفه اي اين رشته، از روش و فرآيند ويژه اي برخوردار است. در اين راستا امر قضاوت و سنجش توانايي هاي دانشجويان موضوعي است كه به تبع ساختار ويژة آموزش معماري، همواره به صورت ويژه مورد پيگيري بوده است. اين نكته كه مي بايست سازوكار داوري و سنجش طراحي مبتني بر چارچوبي هدفمند و فرآيندي روشن استوار گردد تا پيشرفت تحصيلي با اتكاي بر معيارها و شاخص هاي دقيق مورد كنترل و نظارت قرار گيرد، از مهم ترين اهداف آموزش معماري در اين مقاله به شمار مي رود. همچنين اين امر كه تعامل دوسوية داوري از سوي اساتيد و دانشجويان چه نسبتي را در نظام سنجش تحصيلي پديد مي آورد و نقش هريك در اين نظام چگونه بايد تنظيم گردد تا به پيشرفت تحصيلي نايل گردد، از جمله مسائلي هستند كه در مقالة حاضر بدان پرداخته شده است. بطور خلاصه مقاله در پي آن بوده است كه برپاية چنين اهدافي و با مرور روش هاي رايج در ادبيات موضوع، ضمن تبيين سازوكاري مبتني بر دو شيوة متفاوت اما مكمل «ارزيابي فرآيند» و «ارزشيابي طرح»، به چگونگي سنجش توان طراحي دانشجويان و شيوة قضاوت پروژه هاي معماري در جهت ارتقاي كيفيت آموزش در اين رشته بپردازد و مدلي را درخصوص روش صحيح سنجش و داوري به عرصة نقد و آزمون گذارد. در اين راستا جامعه اي آماري به عنوان نمونة مطالعه، مورد بررسي قرار گرفته كه پس از محاسبة نتايج حاصل از پيمايش مبتني بر سازوكار پيشنهادي و آزمون همبستگي ميان نتايج برخاسته از رويكردهاي متفاوت در آن، تعميم پذيري و جامعيت مدل ارائه شده نيز ارزيابي می گردد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا سامه نویسنده مسیول | reza sameh nevisandeh election nbsp;
عباسعلی ایزدی | abbasali izadi nbsp;
|
|
نشانی اینترنتی |
http://isau.ir/en/ManuscriptDetail?mid=316 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله تحقیقی (پژوهشی) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|