این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳۹-۷۰

عنوان فارسی رابطه‌‌‌ ابزارهای جهانی شدن و ‌هویت دینی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تأثیر ابزارهای جهانی شدن بر ‌هویت دینی انجام شده است. بدین منظور از تئوری کاشت جورج هربنر٬ نظریه تریاندیس٬ نظریه‏های همزیستی فرهنگی٬ فرهنگ ‌مصرفی آمریکایی و گسترش تجدد غربی استفاده شده است. امروزه، جهانی شدن با تشدید روابط اجتماعی در سراسر جهان، ارتباطات را گسترش داده و همزیستی فرهنگی و تعاملات فرهنگی را دوچندان کرده است. از جمله پیآمدهای این پدیده، رواج نسبی‌گرایی در ارزش‏های فرهنگی است. از طرف دیگر با افزایش تعاملات فرهنگی٬ پدیده امپریالیسم فرهنگی رخ می‏دهد و یک فرهنگ بر دیگر فرهنگ‏ها غالب می‏شود. در عصر حاضر، آمریکا فرهنگ ‌مصرفی سرمایه‏داری و ارزش‏های بارز خود را، همچون مصرف‏گرایی و لذت‏گرایی به جوامع مختلف منتقل می‏کند. بنابراین جهانی شدن با ابزارهای بارز خود (اینترنت٬ ماهواره) سبب ظهور ارزش‏هایی، چون نسبی‏گرایی٬ لذت‏گرایی٬ مصرف‏گرایی و... می‏شود و ظهور این ارزش‏ها بر ‌هویت دینی افراد تأثیر می‏گذارد. روش تحقیق دراین پژوهش، پیمایش است و با استفاده از ابزار پرسشنامه، داده­ها و اطلاعات مربوط به جامعه آماری گردآوری شده و روش نمونه‏گیری طبقه‏ای نامتناسب و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر است. مهمترین یافته این تحقیق نشان می‏دهد که هرقدر میزان استفاده  افراد از اینترنت و ماهواره بیشتر شود میزان ‌هویت دینی آن­ها کاهش می‏یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهانی شدن، اینترنت، ماهواره، هویت، هویت دینی،

عنوان انگلیسی Instruments of Globalization and Religious Identity Studying the Relationship
چکیده انگلیسی مقاله This research probes the impact of instruments of globalization on the religious identity. This is why the theories that are used here include: the implant theory of George Gerbne, the relevant theory as developed by Teriandis, the theory of cultural coexistence, the theories relating to the American consumer culture, and the spread of western modernity. Today globalization through intensification of worldwide social relations has rapidly expanded communications, cultural coexistence and cultural interactions. As a consequence, cultural relativism in values has become a prevalent phenomenon.  On the other hand with the increased interactions, a different phenomenon known as cultural imperialism is occurring through the process of which a culture overwhelms another culture. Today, American capitalist consumer culture along with its distinctive values, such as consumerism and pleasure-oriented influences, is penetrating diverse communities. Thus, globalization, with its apparent instruments (such as the Internet and other satellite-based information technologies), contribute to the emergence and promotion of relativistic values, pleasure-oriented activities, which all leads to larger amounts of consumption, hitherto unprecedented. The appearance of such relativistic values, we argue, affects the religious identity of the relatively-speaking, pristine and simpler people, who come in contact with technologically-dominant cultures who own the means for production and dissemination of information. The recipients are overwhelmed by such complex production processes, and merely become consumers. Here the case in point is the American culture. This is a survey-method research which uses the questionnaire for collecting data from its statistical society. The sampling technique is that of disproportionate stratified sampling, and the volume of the sample is 384 persons, a figure which was determined based on cochran formula. The most important finding of this research is that an increased use of the Internet and other satellite-based devices, tend to diminish religious identity of the users at a significant rate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه سفیری |
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

زهرا نعمت الهی |
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jisr.ut.ac.ir/article_36547_c0535c3cda077633ae8eb4bb60cf64ac.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-221661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات