این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 2 مهر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۴۲۳-۴۴۵
عنوان فارسی
تجربه شادی در زندگی روزمره دانش آموزی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بیان توصیفی ژرف از زندگی روزمرۀ دانشآموزی و تجربۀ شادی آنهاست. پرسش اصلی پژوهش را بر همین مبنا «چگونگی تجربۀ شادی در زندگی روزمرۀ دانشآموزی» انتخاب کردیم. برای پاسخ به این پرسش، پژوهش میدانی در دو دبیرستان دخترانۀ منطقۀ 6 تهران انجام دادیم. برای جمعآوری دادهها از روش مشاهدۀ مشارکتی و مصاحبۀ نیمساختیافته استفاده کردیم. سپس نتایج را براساس روش تماتیک (مفهومی) تحلیل و چهار مفهوم را برای پاسخ به پرسش اصلی خود برگزیدیم. کارناولیزه شدن مدرسه، دوستی روزمره، قدرت تحقق خود و خودی از آنِ خود، چهار مفهوم بهدستآمده از این پژوهش است که با اتکا به آنها تجارب شادمانۀ دانشآموزان درکپذیر خواهد شد. منظور از کارناولیزه شدن مدرسه، شکاف در نظم حاکم و ایجاد فرصتی برای بروز و ظهور عناصر جهان غیررسمی است. دوستی روزمره، مفهومی است که بر شبکۀ روابط و دوستیهای بین دانشآموزان اشاره دارد. قدرت تحقق خود، ناظر بر تسلط دانشآموزان بر زمان/مکانهای رسمی و دستیابی به فرصت برای بروز خود واقعی آنهاست. خودی از آنِ خود، عمیقترین مفهوم این پژوهش است که فراتر از زمان/مکان بر تسلط دانشآموز بر خویشتن آنها اشاره دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Experience of Happiness in Students' Daily Lives
چکیده انگلیسی مقاله
This research is an effort in deep description of everyday life of students and their experience of happiness. The main question of this research is "how students will experience happiness in their everyday life." .In order to answer this question we started to have a field research in two of the girls high schools in area six of Tehran. We have used participant observation and semi_structured interview methods for collecting our data. For analyzation of collected data, we have used thematic analysis method. During that we have abstracted 4 essential concepts for answering our main question.1- Carnivalization of school 2- The daily friendship 3- Power of self_realization 4- Self_belonging. Based on these 4 concepts we could have better understanding experience of happiness among students. The meaning behind carnivalization of school is students interest to creating a gap in stablish orders and making an opportunity for bringing informal elements. The daily friendship is point out network of relation and friendship between students. Power of self_realization is overseeing students confident in an official places and creating the opportunity for being themselves. Self_belonging it is the deepest concepts of this research which is beyond the time and places pointing out students self_controls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید ضیا هاشمی | seyed ziya
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد رضایی |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سپیده اکبرپوران |
کارشناس ارشد جامعه شناسی، کارشناس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نشانی اینترنتی
http://jisr.ut.ac.ir/article_53148_195ae493f166bb90ddd774fd62dee66b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-221593.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات