این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 10 مهر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۳۸۳-۴۰۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر پخش برنامههای دینی از تلویزیون بر میزان دینداری مخاطبان (با تأکید بر مناسک دینی)
چکیده فارسی مقاله
با ظهور رسانههای جدید و نظریههای ارتباطی خاص آنها و البته به تبع شرایط اجتماعی هر دوره، نگاههای تازهای در خصوص تعامل دین و رسانه شکل گرفته است. تعامل دین و رسانه، چه در نقش دو نهاد اجتماعی و چه پیام و ابزار انتقال، با توجه به وظایف رسانهای و وجوه مختلف دینی موجود در سراسر دنیا نسبت به هریک از ادیان بزرگ، هنوز موافقان و مخالفان بسیاری در سراسر دنیا دارد. تلویزیون مهمترین رسانه در ایران است و ظرفیتهای ویژهای در راستای تبلیغ دینی دارد. در این پژوهش انگیزههای مخاطبان از دیدن برنامههای دینی تلویزیون بهویژه مناسک دینی و تأثیر آن بر دینداری افراد را بررسی کردهایم. در این راستا از روش پرسشنامه و جامعۀ آماری دانشآموزان دبیرستانی به تعداد 382 نفر استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که به طور متوسط تمایل بسیار کمی به دیدن اینگونه برنامهها از تلویزیون وجود دارد اما ارتباط بین تماشای اینگونه برنامهها و سطح دینداری افراد مثبت است و شدت متوسطی دارد. همچنین مهمترین علت تماشانکردن این برنامهها، کسلکننده بودن و یکنواختی آنهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of television broadcasts religious programs on the religious audience (with emphasis on religious rituals)
چکیده انگلیسی مقاله
With the advent of new media and communication theory, and consequently their particular social circumstances of each period, a new look at the interaction between religion and the media has taken shape. . Interaction between religion and the media, both as a social institution and as the message and the means of transport, according to a media functions and religious aspects of each of the major religions in the world than there are pros and cons are still many around the world. . Iran's Press TV as the special capabilities in the areas of proselytism, is used. In this study, motivated audience of religious television programs specially to religious practices and its impact on religious subjects we have discussed. The purpose of the survey population of 382 high school students have been using. The results indicate that, on average, very little desire to see such TV programs is but relationship between Watching these programs and religiosity is moderate . The main reason for the lack of motivation to watch these programs is boring and not interesting.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هادی خانیکی |
دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، استادیار گروه ارتباطات دانشگاه علاه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
الهه فرزعلیان |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://jisr.ut.ac.ir/article_53146_74b384456d84daa043f0070797076356.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-221591.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات