این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۵۹-۹۱

عنوان فارسی رویکردهای توسعه اجتماعی در دیدگاه اعضای هیئت علمی گروه‌های علوم اجتماعی
چکیده فارسی مقاله توسعه اجتماعی یکی از مهم­ترین چالش‌های کنونی جوامع درحال­توسعه است؛ زیرا از سویی بیانگر سطح انسجام اجتماعی آن­ها و از سوی ‌دیگر نشان­دهنده ظرفیت‌های انسانی و اجتماعی این جوامع است. امروزه رابطه بین سطح توسعه‌یافتگی هر کشور و رفاه، آسایش، رضایت اجتماعی، سلامت روحی و روانی و احساس کامیابی شهروندان آن بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش، رویکرد‌های توسعه اجتماعی از منظر اعضای هیئت علمی گروه‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های دولتی استان تهران بررسی شده است. روش پژوهش، کیفی است و با استفاده از نظریه مبنایی انجام شده است. در نظریه مبنایی، برای گردآوری داده­ها معمولاً از تکنیک مصاحبه استفاده می­شود؛ بنابراین، در پژوهش حاضر نیز از طریق مصاحبه حضوری با استادان گروه علوم اجتماعی، داده­های لازم گردآوری شد. یافته‌های پژوهش نشان می­دهد که همه مصاحبه­شوندگان به اهمیت توسعه اجتماعی در کشور اعتقاد دارند. آن­ها لازمه رسیدن به توسعه را توجه جدی به حوزه اجتماعی و ارتقای سطح ‌آگاهی و مشارکت واقعی شهروندان در فرایندها و برنامه‌های توسعه می‌دانند. تحلیل و ارزیابی دیدگاه مصاحبه­شوندگان بیانگر آن است که جامعه ایران هنوز نتوانسته است سطوح قابل­قبولی از توسعه ‌اجتماعی را ‌پیاده کند و موانع توسعه اجتماعی در کشور، پررنگ­‌تر و تأثیرگذارتر از عوامل توسعه‌اند. بدین­ترتیب، مفهوم توسعه اجتماعی به­عنوان مقوله محوری پژوهش انتخاب شد. این امر نشان می­دهد که حوزه عمومی و اجتماعی باید خلاقیت‌ها و استعدادهای خود را در جهت تحقق مطالبات و اهداف جامعه به­کار گیرد. موانعی مانند نبود جامعه مدنی، نداشتن مشارکت اجتماعی، نبود احزاب مستقل، پایین­بودن سطح امنیت و اعتماد، حضور پررنگ دولت در همۀ عرصه­ها، توسعه­نیافتگی فرهنگی، تقابل بین سنت و نوگرایی، فاصله بین شهر و روستا، توجه نامساوی به اقوام و اقشار، نابرابری­های اجتماعی و خویشاوندی‌نگری، از جمله موانعی ‌هستند که از داده‌ها بیرون کشیده شده‌اند و دلالت بر این دارند که برای نیل به توسعه اجتماعی در کشور باید به­نحوی اصولی با این عوامل مقابله کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Approachs of social development in the faculty of social science
چکیده انگلیسی مقاله توسعه اجتماعی یکی از مهمترین چالش‌های کنونی جوامع درحال توسعه است. زیرا از سویی بیانگر سطح انسجام اجتماعی آنها و از سوی ‌دیگر بازگوی ظرفیت‌های انسانی و اجتماعی موجود در این جوامع است. امروزه رابطه بین سطح توسعهیافتگی هرکشور و رفاه، آسایش، رضایت اجتماعی، سلامت روحی و روانی و احساس کامیابی شهروندان آن بر هیچ کس پوشیده نیست. در این تحقیق رویکرد‌های توسعه اجتماعی از منظر اعضای هیئت علمی گروه‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌ های دولتی استان تهران بررسی شده است. روش تحقیق کیفی است که با استفاده از نظریه مبنایی و از طریق مصاحبه حضوری با این اساتید انجام شده است. یافته‌های تحقیق بازگوی آن است که تمام مصاحبه شوندگان به اهمیت توسعه اجتماعی در کشور اعتقاد دارند. آنها لازمه رسیدن به توسعه را توجه جدی به حوزه اجتماعی و ارتقاء سطح ‌آگاهی و مشارکت واقعی شهروندان در فرایندها و برنامه‌های توسعه می‌دانند. تحلیل و ارزیابی‌ دیدگاه مصاحبه‌شوندگان بیانگر آن است‌که جامعه ایران هنوز نتوانسته سطوح قابل قبولی از توسعه ‌اجتماعی را ‌پیاده‌ کند و موانع توسعه اجتماعی در کشور پر رنگ ‌تر و تاثیرگذار تر از عوامل توسعه‌اند. موانعی مانند فقدان جامعه مدنی، فقدان مشارکت اجتماعی، فقدان احزاب مستقل، پایین بودن سطح امنیت و اعتماد در جامعه، حضور پر رن
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبد الرضا باقری بنجار | bogheri b
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

محمدجواد زاهدی | mohammad javad
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه پیام نور

سید حجت الله موسوی | sayed hojjatollah
کارشناس ارشد جامعه شناسی


نشانی اینترنتی http://jisr.ut.ac.ir/article_55077_46fa0639e45cf6794454a6c731d81cf1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-221577.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات