این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۴۰۹-۴۲۹

عنوان فارسی تأثیر سبک‌های شوخ‌طبعی بر شایستگی اجتماعی در ارتباطات بین‌فردی سازمانی
چکیده فارسی مقاله امروزه ارتباط بین‌فردی اثربخش، از عوامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها به­شمار می­رود؛ بنابراین، باید شایستگی اجتماعی را- که لازمه ارتباط­های بین‌فردی اثربخش است- بررسی و تحلیل کرد. شوخ‌طبعی یک راهبرد رایج ارتباطی است که نقش مهمی در شایستگی اجتماعی و ارتبا­ط­های بین‌فردی دارد. این پژوهش، تأثیر سبک‌های شوخ‌طبعی کارکنان بر شایستگی اجتماعی آن‌ها در ارتباط­های بین‌فردی سازمانی را بررسی می­کند. پژوهش حاضر کاربردی است و با توجه به اهدافش، توصیفی- همبستگی به­شمار می­رود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند که از میان آن­ها، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 68 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه سبک‌های شوخ‌طبعی مارتین و همکاران و پرسشنامه شایستگی اجتماعی بورمسترت و همکاران است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه و نیز مقایسه میانگین جامعه آماری تجزیه و تحلیل شده‌اند. نتایج نشان می­دهد که سبک‌های شوخ‌طبعی، بر شایستگی اجتماعی مؤثرند. سبک‌های شوخ‌طبعی پیوندی و خودارتقایی، بر شایستگی اجتماعی تأثیر مثبت و سبک‌های شوخ‌طبعی تهاجمی و خودزنی بر آن تأثیر منفی دارند و ترکیب آن­ها شایستگی اجتماعی را تعیین کرد. همچنین میزان استفاده کارکنان از سبک‌های شوخ‌طبعی و نیز سطح شایستگی اجتماعی آن‌ها متوسط به بالاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impact of humor styles on social competence in organizational interpersonal relationship
چکیده انگلیسی مقاله Today, effective Interpersonal relationships are key factors for success of the organizations. so, we need to examine and understand the social competence that is required for effective interpersonal relationship. Humor is a common communicational strategy that it can have an important role in social competence and Interpersonal relationship. This research has attempted to examine the impact of personnel's humor style on social competence in organizational interpersonal relationship. This study is an applied research, and according to objectives, it is a Descriptive/Correlative approach. Statistical society included all personnel of the North Khorasan province. Sixty-eight people are randomly selected as a sample. The research data collection tools are Martin and others humor styles questionnairy and Buhrmesteret and others social competence questionnairy. In this study, data obtained from questionnaires have been analysis by Pearson correlation, liner regression and one sample t-tests. Findings indicated that humor styles are effective on social competence. Affiliative and Self-enhancing humor styles have a positive impact on social competence; aggressive and self defeating humor styles have a negative impact on social competence; and the combination of them able to predict social competence; and the employees amount use of humor styles and also their social competence level are up of middle.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین دامغانیان |
استادیار گروه مدیریت دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محمد یزدانی زیارت |
دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jisr.ut.ac.ir/article_56200_c6b5784aa95cbe9e5d95dd845d9c4f4f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-221561.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات