مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۴، شماره ویژه نامه رهبری (پیاپی ۱۶)، صفحات ۲۴-۱

عنوان فارسی اثر رهبری تحول گرا بر تعالی سازمانی با نقش واسطه ای توانمندسازی ساختاری و روانشناختی کارکنان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رهبری تحول‌گرا بر تعالی سازمانی دانشگاه پیام نور با نقش واسطه‌ای توانمندسازی ساختاری و روان‌شناختی کارکنان، به روش توصیفی- همبستگی در یک نمونه 362 نفری از کارکناندانشگاه‌های پیام نور استان همدان انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از 4 پرسشنامه روا و معتبر و برای تحلیلداده‌های گردآوری‌شده، از آزمون‌های ضریب همبستگی، تحلیل عاملی تأییدی ومدل‌سازیمعادلات ساختاری، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحول‌گرا به‌طور معنی‌داری، تغییرات تعالی سازمانی، توانمندسازی ساختاری و توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان را تبیین می‌کند (000/0=P). همچنین، توانمندسازی ساختاری، به‌طور معنی‌داری تغییرات توانمندسازی روان‌شناختی و تعالی سازمانی و نیز توانمندسازی روان‌شناختی، به طور معنی‌داری تغییرات تعالی سازمانی را تبیین می‌کنند (000/0=P). به‌علاوه، رهبری تحول‌گرابه‌طور غیرمستقیم، ازطریق توانمندسازی ساختاری و روان‌شناختی، باتعالی سازمانی ارتباطمعنی‌داردارد (001/0=P). نتایج پژوهش حاضر حاکی از اثر مثبت و معنی‌دار رهبری تحول‌گرا بر تعالی سازمانی دانشگاه پیام نور با وساطت توانمندسازی ساختاری و روان‌شناختی کارکنان بود؛لذا به‌کارگیری سبکرهبری تحول‌گرا و اتخاذ شیوه‌های مدیریتی ویژه توانمندسازی کارکنان، برای تعالی و رشد دانشگاه پیشنهاد می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of transformational leadership on organizational excellence of Payame Noor University with mediating role of staff structural and psychological empowerment
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to assess the effect of transformational leadership on organizational excellence of Payame Noor University with mediating role of staff structural and psychological empowerment. This descriptive-correlational study was conducted in a sample including 362 employees of the Payam Noor University of Hamedan. To collect data, 4 valid and reliable questionnaires were used. Analyze of data, was done by correlation, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The results showed that transformational leadership significantly explained, the changes in organizational excellence, structural empowerment and psychological empowerment of staff (P=0.000). Also, structural empowerment significantly explained, the changes in psychological empowerment and organizational excellence, and psychological empowerment significantly explained, the changes in organizational excellence (P=0.000). In addition, transformational leadership significantly crrelated with organizational excellence indirectly, through structural and psychological empowerment (P=0.001). The results of current study indicate that transformational leadership is effective, through mediating role of staff structural and psychological empowerment, on organizational excellence of Payame Noor University. Thus, applying the transformational leadership and adopting managerial practices for staff empowerment, is recommended for growth and excellence of universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی صفایی شکیب | safaei shakib
دانشگاه پیام نور

بابک عبدالملکی |
دانشگاه پیام نور

سیدعلی اکبر حسین زاده | seyed ali akbar
دانشگاه پیام نور

مریم موسیوند |
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_19259_3cb3bd4ee4590c948c9efe1caaca0be9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216074.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات