این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۰-۵۱

عنوان فارسی اثربخشی بازآموزی اسنادی بر سطح اضطراب امتحان و میزان کمال گرایی وسواس گونه دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی بازآموزی اسنادی بر سطح اضطراب امتحان و میزان کم ال­گرایی در دانش ­آموزان دختر دارای اضطراب امتحان شهرستان سمنان بود. روش: در پژوهشی با طرح کاربندی کنترل شده تصادفی از میان جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر سمنان در سال تحصیلی 96-97 با روش نمونه­ گیری هدفمند یک نمونه کل 50 نفری انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 25 نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مشتمل بر دو پرسشنامه استاندارد: 1. تست اضطراب امتحان فریدمن و 2. مقیاس کمال­گرایی هیل و همکاران بود. یافته ها: تحلیل آماری نشان داد که میانگین مؤلفه­ ها و نمره کل کمال­ گرایی وسواسی و اضطراب امتحان در گروه آزمایش به گونه­ ای معنادار در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است. شش مؤلفه­ ی کمال­ گرایی: نظم و سازماندهی، تلاش برای عالی بودن، نیاز به تأیید، تمرکز بر اشتباهات، فشار از سوی والدین و نشخوار فکری معنادار بود .مؤلفه خطای شناختی اضطراب امتحان نیز معنادار بود. سایر مؤلفه ­ها معنادار نبودند. نتیجه­ گیری: می­ توان بیان کرد که مداخله بازآموزی اسنادی می تواند موجب کاهش کمال­ گرایی وسواس گونه دانش­ آموزان دختر شود و استفاده از آن کمک شایانی به سلامت­ روان دانش آموزان می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Attribution Retraining Intervention on Test Anxiety Level and Obsessional Perfectionism of Female High - school Student with Test anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to investigate the effectiveness of a attribution retraining programm on the test anxiety level and obsessional perfectionism of the high -school girl students with test anxiety. Method: In a randomized controled trial design among statistical population consisting all female high-school students of the Semnan high-schools,during 2018 academic year, a total sample of 50 subjects selected by a cluster-sampling method, and divided randomly to experimental and control groups. Two standard questionnaires of the research included:1- Friedman Test Anxiety and 2- Hill's Perfectionism Scale. Results: Our findings revealed significantly reduced mean scores of the obsessional perfectionism and test anxiety of the high-school girls in the experimental group than control. Six subcomponents of perfectionism including: organizing, striving for excelence, need for approval, concern over mistakes, parental pressure and rumination, as well as, cognitive error from test xiety were significant. No other significant component was evident. Conclusion: It could be mention that the the attribution retraining intervention could reduce the test anxiety level, as well as, obsessional perfectionism in the female high-school students and can help to student's mental health promotion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سکینه عرب |
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز سمنان

سید موسی طباطبایی |
استادیار، عضو هیئت علمی گروه علوم شناختی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

فاطمه بیان فر |
استادیار گروه روان شناسی -دانشگاه پیام نور--صندوق پستی-3697 -19395- تهران- ایران


نشانی اینترنتی https://jcp.semnan.ac.ir/article_4134_7154388e6450d688cee36197dc94172b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-2112243.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات